hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > زازران؛ شهر مرواریدهای سرخ

زازران؛ شهر مرواریدهای سرخ

یحیی مرادیان زازرانی-

کشورمان با چهارفصل و تولید انواع محصولات کشاورزی و باغی یکی از مناطق جغرافیای مستعد جهان در زمینه محصولات متنوع و باکیفیت در این زمینه است. در هر منطقه‌ای محصولی خاص و باکیفیت متفاوت تولید و عرضه می‌شود که ازجمله آن می‌توان به سیب سمیرم و یا زعفران و طلای قرمز در خراسان و... اشاره کرد. 

در میان تولید محصولات باغی و انواع میوه‌ها هم مناطق مختلفی مشهورند و هنوز بعضی از مناطق نیز برای مردم عزیزمان ناشناخته‌اند. معرفی مناسب این‌گونه مزیت‌ها و یا برگزاری جشنواره‌های مرتبط و برند سازی آن، یکی از راهکارهایی است که می‌تواند ضمن رونق کسب‌وکار و رونق تولید، به توسعه صنعت گردشگری نیز کمک کند و در این مختصر سفری خواهیم داشت به یکی از شهرهای خوش آب‌وهوا و سرسبز کشورمان، با مردمان سخت‌کوش، سرزمینی که به شهر « آلبالوها»و یا « شهر مرواریدهای سرخ» نام‌گرفته و کیفیت آلبالوی تولیدی آن با سایر نقاط دیگر کشور کاملا متمایز است. این شهر زیبا که باغ‌های سرسبز میوه، به‌ویژه درختان آلبالو مانند نگینی آن را احاطه کرده است « زازران» نام دارد.

زازران « شهر مرواریدهای سرخ» در ۶ کیلومتری شهر فلاورجان و ازنظر نقطه جغرافیایی در مدار ٣٢ درجه و ٣٧ دقیقه عرض شمالی و ٥١ درجه و ٢٩ دقیقه طول شرقی از نصف‌النهار گرینویچ و در جنوب غربی اصفهان واقع‌شده است. این شهر از جهت موقعیت جغرافیایی یکی از نزدیک‌ترین شهرها به مرکز استان اصفهان و فاصله آن تقریبا نزدیک به 20 کیلومتر و از حریم شهر اصفهان به زازران 10 کیلومتر است.

به روایتی شهر زازران قبل از شروع دوره صفویه به لحاظ خوش آب‌وهوا بودن گروهی از مهاجران منطقه را در خود جای داد و چنان شد که کشاورزی در این شهر به دلیل عبور رودخانه زاینده‌رود و هم‌جواری با آن به‌طور فراوانی رشد کرد. طبق نظر سالخوردگان وسعت زمین‌های کشاورزی چنان بود که از شرق به نزدیکی قلعه سفید از جنوب به قهدریجان و از غرب به نزدیکی‌های درچه و از شمال به روستاهای کوشک و تیرانچی منتهی می‌شده که مناطق شمال و غرب این شهر به دلیل سرسبزی و مسطح بودن زمین، یکی از مناطق تفریحی به شعاع ۵ کیلومتر به باغ و بوستان اختصاص دارد و از دیرباز موردتوجه خاص و عام بوده است. حتی قبل از انقلاب نیز به‌عنوان یک منطقه مهم تفریحی (روستای نمونه کشوری) محسوب می‌شده است. در سال ۱۳۹۲ نیز زازران، به شهر تبدیل شد.

زازران قطب تولید آلبالو در استان اصفهان

شهر زازران بزرگ‌ترین تولیدکننده آلبالو در شهرستان فلاورجان و با تولید سالانه ۱۷۰۰ تن به‌عنوان قطب تولید آلبالو در استان اصفهان شناخته‌شده است. آلبالو گیسی، مجارستانی و بومی از اقلام این محصول در این شهر است. داشتن مساحت قابل‌توجهی از باغ‌های آلبالو که هم ازلحاظ کمی و میزان برداشت سالیانه و هم ازلحاظ کیفیت و طعم منحصربه‌فرد قابل‌رقابت و قابل‌توجه است، این منطقه را به شهر آلبالوها و یا شهر مروارید سرخ مشهور کرده است. در زازران معمولا دو رقم از آلبالو کشت می‌شود. آلبالوی معمولی و آلبالوی گیسی که به کم‌آبی مقاوم‌تر است. میزان برداشت آلبالو در شهر زازران در سال‌های مختلف بسته به آب‌وهوا و خشکسالی متفاوت است که بین ۲۰ تا ۲۵ تن در هکتار نیز برداشت‌شده است.

شایان‌ذکر است که آلبالو در ۵ درصد مواقع به مصرف تازه خوری و ۹۵ درصد به صنایع تبدیلی و تولید نوشیدنی و مربا اختصاص می‌یابد که توسعه صنایع تبدیلی و توجه به صادرات مناسب می‌تواند در رونق این محصول و بازده اقتصادی تأثیر مثبت داشته باشد.

شهر زازران را همواره با محصولات کشاورزی و باغات آن می‌شناسند و همه این‌ها نتیجه زحمت و تلاش مردمانی زحمت‌کش و سخت‌کوشی است که با دستان پینه‌بسته شده و صورت‌های سوخته در عرصه کشاورزی تلاش می‌کنند. تولید آلبالو باکیفیت و خوش‌طعم برند و محصول باارزش این مردمان زحمت‌کش است که به «مروارید سرخ» مشهور است و بیشترین تولید این محصول در کشور را به خود اختصاص داده و ازلحاظ کیفیت نیز قابل قیاس با دیگر مناطق کشور نیست.

جشنواره مرواریدهای سرخ

با توجه به اهمیت تولید آلبالو در شهر زازران و در راستای برند سازی و رونق کسب‌وکار، در این زمینه تیرماه سال جاری به همت شهرداری زازران دومین جشنواره « مرواریدهای سرخ» و محصولات و صنایع‌دستی محلی با استقبال کشاورزان و مسئولین برگزار شد. یدا...مؤمن زاده شهردار زازران در این زمینه گفت: شهر زازران یکی از شهرهای است که به خاطر باغات و سرسبزی ویژه‌ای که دارد می‌تواند به یک منطقه گردشگری ازلحاظ باغات میوه به‌ویژه آلبالو تبدیل شود و شهروندان استان اصفهان و مناطق دیگر می‌توانند با حضور خود در این شهر، از باغات، میوه‌ها و سرسبزی‌های بی‌نظیر آن بهره‌مند شوند. عمده مشاغل مردم این شهر کشاورزی، باغداری و دامداری است و تعداد کمی در حوزه اداری و کارمندی مشغول به فعالیت هستند ولی عمده مردم این شهر به شغل کشاورزی اشتغال دارند.

چگونگی شکل‌گیری جشنواره مرواریدهای سرخ

شهردار زاران افزود: از روزی که به‌عنوان شهردار انتخاب‌شده‌ام این پتانسیل و توانمندی عظیم را در این شهر مشاهده کردم و از همان روز شروع به برند سازی و فراخوانی اعلام و نام « مرواریدهای سرخ» برای این جشنواره برگزیده شد. در سال 1397 اولین جشنواره آلبالو در جهت شناساندن این پتانسیل و توانمندی به مردم و مسئولین شهرستان و استان برپا شد. برای برگزاری دومین جشنواره با توجه به کمبود فضا و مکان، امسال با آموزش‌وپرورش مشغول مذاکره شدیم و نتیجه آن شد که در مدرسه راهنمایی دخترانه کوثر و به‌طور موقتی این جشنواره برگزار شود، ولی برای آینده در نظر داریم شرکت تعاونی روستایی شهر زازران را به دلیل وسعت و مکان قرارگیری در سطح شهر و همچنین ویژگی‌های بسیار خوب آن ازجمله ساخت غرفه‌های متنوع، زیبا و جذاب و... برای این کار در نظر بگیریم. در خصوص نماد و تندیس ویژه « شهر آلبالوها و مرواریدهای سرخ» نیز با شرکت‌های مربوطه هماهنگی‌های لازم صورت گرفته که تا پایان سال 1398 از این تابلوها و نماد شهر رونمایی می‌شود.

از صنایع تبدیلی حمایت می‌کنیم

شهردار شهر زازران ادامه داد: با توجه به اینکه آلبالو به‌صورت فصلی موجود است، در زمان فصل برداشت آن تقریبا نزدیک به 200 تا 300 نفر به‌صورت فصلی مشغول به فعالیت می‌شوند و همچنین این میوه بابرکت نعمات فراوان دیگری ازجمله تولید و عرضه صنایع ترکیبی ازجمله آلبالوخشکه، لواشک، شربت آلبالو، مربای آلبالو و.... نیز دارد که بیشتر زنان سرپرست خانوار از این کار خرج و مخارج زندگی خود را تأمین می‌کنند. مساحت زیر کشت آلبالو در شهر « مرواریدهای سرخ» تقریبا 100 هکتار از مساحت کل شهر و روزانه در ایام برداشت، نزدیک به 10 تن آلبالو از شهر زازران به استان اصفهان و استان‌های هم‌جوار صادر می‌شود. آلبالو یکی از میوه‌هایی است که صنایع تبدیلی مختلفی دارد که می‌توان به‌طور مثال به آلبالوخشکه، لواشک آلبالو، شربت آلبالو، مربای آلبالو و... اشاره کرد.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد