hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > تعریق شبانه و علل آن

تعریق شبانه و علل آن

تعریق‌ شبانه به گرگرفتگی‌های شدیدی گفته می‌شود که طی شب و در دمای مناسب محیط روی می‌دهد؛ بیماری‌ها و اختلال‌های فراوانی می‌تواند علت ایجاد این مشکل شود.


به گزارش ایمنا، در صورتی که دمای رختخواب شما زیاد باشد یا اینکه زیاد لباس پوشیده باشید، عرق‌کردن مسئله‌ای طبیعی محسوب می‌شود اما منظور از تعریق شبانه، تکرار خیس شدن‌های شبانه به واسطه عرق‌ریزی در اواسط شب است؛ این وضعیت به احتمال زیاد به بیدار شدن افراد در طول شب می‌انجامد. گاهی اوقات میزان عرق‌کردن فرد به‌قدری است که نیاز به تعویض لباس یا ملحفه احساس می‌شود. پیدا کردن دلیل این نوع تعریق در درمان آن نقش مهمی دارد. در این گزارش شما را بعضی علل تعریق شبانه آشنا می‌کنیم:

پرکاری تیروئید

تعریق زیاد و حساسیت به گرما یکی از علائم مهم "هیپرتیروئیدی" یا پرکاری تیروئید است. غده تیروئید وظیفه تنظیم متابولیسم بدن را برعهده دارد، بنابراین با ترشح بیش از حد هورمون توسط این غده، فعالیت بدن ناگهان شدت می‌یابد. این حالت معمولا خود را با افزایش دمای بدن، گرسنگی یا تشنگی بیشتر، تپش قلب، رعشه، احساس خستگی و ضعف، اسهال و کاهش وزن نشان می‌دهد.

قند خون پایین

گذراندن یک روز بسیار پر مشغله، انجام فعالیت‌های ورزشی در هنگام عصر یا صرف دیرهنگام وعده شام باعث افت قند خون در هنگام خواب می‌شود. مصرف انسولین یا داروهای "سولفونیل اوره" برای کنترل دیابت نیز ممکن است عامل هیپوگلیسمی شبانه یا افت قند خون تا زیر ۶۰ میلی‌گرم بر دسی‌لیتر باشد. هنگامی که میزان گلوکز قبل از خواب، کمتر از ۱۴۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد و یا در صورت احتمال افت آن در طی چند ساعت بعد، صرف یک میان وعده سبک ضروری است.

 وقفه تنفسی در خواب

در این وضعیت تنفس فرد چندین بار در طول شب و به مدت کوتاهی متوقف می‌شود. از آنجا که بدن اکسیژن کافی دریافت نمی‌کند، ممکن است حالت "جنگ یا گریز" (واکنش فیزیولوژیک در موقعیت خطرناک) اتفاق بیفتد که موجب تعریق بیشتر می‌شود. علاوه بر این مشکلات سیستم عصبی و ایمنی که در آن بدن خود را به عنوان یک مهاجم خارجی تشخیص می‌دهد و به مقابله با خود می‌پردازد از دیگر علل تعریق شبانه است. در صورت بروز این مشکلات، بدن تصور می‌کند با یک عامل خارجی در حال مبارزه است. بنابراین واکنش‌های خاصی مانند تعریق شبانه از خود بروز می‌دهد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد