hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > کردستان| مظلوم مثل صنایع‌دستی کردستان

کردستان| مظلوم مثل صنایع‌دستی کردستان

کردستان به‌عنوان یکی از استان‌های غنی در زمینه صنایع‌دستی از حداقل فضای نمایشگاهی برای نمایش و معرفی صنایع‌دستی‌اش محروم است.

 به گزارش تسنیم، طبق آخرین آمار اعلامی از سوی معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی کردستان 18 رشته صنایع‌دستی بومی و فقط مختص به استان وجود دارد که شامل رشته‌های نازک‌کاری، البسه محلی یا کردی دوزی، گلیم‌بافی، سازهای عرفانی، کلاش‌بافی، شالبافی، نساجی سنتی شامل موج‌بافی و سجاده‌بافی، زیورآلات سنتی، خراطی، معرق چوب، منبت، رودوزی‌های سنتی، سفالگری سنتی، رنگرزی گیاهی، بافتنی‌های سنتی و سراجی است. قالیبافی، مشبک چوب، قلمزنی، سرمه دوزی، سوزن‌دوزی، صحافی سنتی، طراحی سنتی، قالی گل برجسته، ترکه‌بافی، نقاشی روی سفال و سفال نقش برجسته نیز از رشته‌های فعال غیربومی صنایع‌دستی در کردستان است؛ اما بااین‌وجود در سنندج به‌عنوان مرکز استان حتی مساحتی به‌اندازه 20 مترمربع را هم نمی‌توان یافت که مأمنی برای نمایش و عرضه همیشگی صنایع‌دستی‌اش باشد.

نمایشگاه‌های صنایع‌دستی کردستان فراتر از محدوده استان برپا نشده است

محمد رحمانی یکی از فعالان حوزه صنایع‌دستی در سنندج با ابراز تأسف از بی‌بضاعتی فعالان حوزه صنایع‌دستی برای شرکت و حضور در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی اظهار کرد: متأسفانه مسئولان سازمان میراث فرهنگی و صنایع‌دستی کردستان نیز تاکنون اقدام به برپایی نمایشگاهی در سطح ملی و مثلاً در پایتخت نکرده که فعالان این حوزه بتوانند صنایع اصیل کردستان را در معرض نمایش بگذارند. او با بیان اینکه صنایع‌دستی کردستان ظرفیت حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی را هم دارد، عنوان کرد: برپایی یک بازارچه دائمی برای صنایع‌دستی در سطح شهر برای ما تبدیل به یک رؤیا شده و نمایشگاه‌های موقتی هم که گهگاه توسط اداره میراث فرهنگی برگزارشده پا را فراتر از محدوده استان نگذاشته است.

هزینه‌های گزاف «شب‌های فرهنگی» در تهران صرف برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی شود

نگار حسینی فارغ‌التحصیل رشته صنایع‌دستی گفت: برگزاری شب فرهنگی کردستان در برج میلاد تهران که سال گذشته از سوی اداره میراث فرهنگی استان برگزار شد باوجود صرف هزینه‌های بالا اما جز نمایش رقص و پایکوبی دستاورد دیگری نداشت. او با اشاره به اینکه هزینه‌های کلان شب‌های فرهنگی می‌تواند صرف برپایی نمایشگاه‌های صنایع‌دستی شود، اظهار کرد: با برگزاری نمایشگاه‌های صنایع‌دستی در سطح کشور می‌توان صنایع‌دستی بومی کردستان و به‌ویژه منطقه اورامان را به همگان معرفی کرد و موجب شکوفایی و رونق اقتصادی آنجا شد. این پژوهشگر حوزه صنایع‌دستی با تأکید بر لزوم برپایی نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی به‌عنوان یکی از راهبردهای بازاریابی برای محصولات و همچنین شناساندن فرهنگ بومی کردستان به سایر مردم جهان اظهار کرد: همسایگی استان کردستان با اقلیم کردستان عراق فرصت مناسبی برای ایجاد نمایشگاه‌هایی در سطح بین‌المللی برای صنایع‌دستی استان است که متأسفانه تاکنون از این ظرفیت استفاده‌نشده است.حسینی در ادامه به ضعف برپایی نمایشگاه‌های استانی صنایع‌دستی و عدم نظارت متولیان میراث فرهنگی بر آن اشاره کرد و گفت: متأسفانه در همین نمایشگاه‌های کوچک و موقت نیز افرادی هستند که صنایع اصیل کردستان را ارائه نکرده و اجناس چینی و نامرغوب را به‌جای صنایع‌دستی اورامان جا می‌زنند و باعث لطمه زدن به وجهه اصیل و کهن صنایع این دیار می‌شوند.

اعتبار کافی برای برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی در سطح ملی نداریم

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کردستان نیز کمبود اعتبار را علت عدم برگزاری نمایشگاه در سطح ملی عنوان کرد و گفت: اگر بخواهیم به‌طور مستقل و اختصاصی یک نمایشگاه صنایع‌دستی در محدوده خارج از استان برپا کنیم مستلزم هزینه بالایی است و در حال حاضر نیز با اعتبارات موجود که به استان اختصاص داده‌شده چنین امری امکان‌پذیر نیست. محسن علوی با بیان اینکه برای برگزاری یک نمایشگاه بزرگ در سطح استان نیز با مشکل مواجه هستیم، افزود: متأسفانه هیچ فضای نمایشگاهی در استان کردستان وجود ندارد. او گفت: کردستان جزو معدود استان‌های کشور است که فضای نمایشگاهی ندارد درحالی‌که استان‌های هم‌جوار همچون کرمانشاه، همدان و آذربایجان غربی از فضای نمایشگاهی برخوردار هستند. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کردستان با بیان اینکه بخش عمده‌ای از هزینه شرکت در نمایشگاه‌ها را خود صنعتگران می‌پردازند، خاطرنشان کرد: نمایشگاه‌هایی در سال‌های اخیر در شهرهای دیگر ازجمله تهران، شیراز، زاهدان، ارومیه و زنجان برگزارشده و تعدادی از غرفه‌های آن در اختیار صنایع‌دستی استان کردستان قرارگرفته است. او با اشاره به سفر اخیر استاندار سلیمانیه به استان و انعقاد تفاهم‌نامه بین اداره میراث فرهنگی کردستان با بخش گردشگری سلیمانیه عنوان کرد: برنامه‌های مشترکی بین دو استان کردستان و سلیمانیه در حوزه گردشگری مقررشده که در این راستا اولویت اول را برپایی نمایشگاه در شهر سلیمانیه گذاشته‌ایم و بخش عمده‌ای از آن مربوط به صنایع‌دستی است. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کردستان افزود: در سال جاری برپایی نمایشگاه در سلیمانیه اجرایی می‌شود و فعالان صنایع‌دستی کردستان در صورت شرکت در نمایشگاه مشمول 50 درصد تخفیف در اجاره غرفه‌ها می‌شوند. او در خصوص احداث بازارچه دائمی صنایع‌دستی در سنندج نیز  گفت: متأسفانه مکان مناسب ازلحاظ دسترسی و سایر پارامترهای لازم برای احداث بازارچه دائمی در سطح شهر سنندج وجود ندارد. علوی ادامه داد: بااین‌حال مشغول آماده‌سازی محدوده‌ای در خیابان فیض‌آباد به‌منظور ایجاد بازارچه دائمی هستیم که حداقل 20 الی 25 کارگاه صنایع‌دستی در آن جای خواهد گرفت. او همچنین به واگذاری زمین‌هایی در شهرک صنعتی سرنجیانه به صنعتگران بخش صنایع‌دستی اشاره کرد و گفت: به صنعتگران فعالی که دارای مجوز کارگاه در سنندج باشند زمین‌هایی جهت احداث کارگاه با پرداخت اولیه 5 درصد قیمت زمین، تعلق می‌گیرد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد