hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > خراسان جنوبی| موج گرانی در بیرجند

خراسان جنوبی| موج گرانی در بیرجند

افزایش قیمت کالاها در برخی از ماه ها و روزهای سال اتفاق تازه ای نیست. امسال هم ماه رمضان با موجی از گرانی کالا به سفره های افطاری مردم آمده و رنگ و بوی گرانی در لایه لایه کالاها رسوخ کرده است.
افزایش ناگهانی قیمت برخی از کالاهای اساسی اعم از گوشت، برنج و شکر بیش از بقیه کالاهای خودنمایی می کند و به دغدغه ای بزرگ برای شهروندان تبدیل شده است. روزهایی که بازار در فراز و نشیب ها و نوسان قیمتی قرار گرفته است، ضروری ترین کالاهای مورد نیاز از سبد مصرف خانواده ها حذف شده  و تهیه آن ها تنها در رویا امکان می پذیرد.
طبق گزارش های میدانی، عرضه گوشت با هر کیلو ۴۵ هزار تومان، برنج هر کیسه ۱۰۰ هزار تومان و مرغ منجمد هشت هزار تومان نشان از این دارد که باید اقدامات مسئولان فراتر از نظارت ها بوده و چاره ای اساسی بیاندیشند.
همچنین این گزارش حاکی از این است که این روزها بازار میوه و تره بار هم حال خوشی ندارد. هر کیلو هندوانه مرغوب با قیمت هزار و ۳۰۰ تومان به فروش می رسد و این امر نیز سبد مصرف خانواده ها پایین آورده است.
متاسفانه رشد بدون انتظار قیمت در بسیاری از کالاها مردم را در تنگناهای اقتصادی رها کرده و حتی بازاریان را نیز متحر ساخته است. فروش بدون حساب و کتاب برخی از اقلام مانند تخم مرغ هم در حالی است که مسئولان از نظارت های مستمر بر بازار خبر می دهند.
گوشت از سفره های افطار برچیده شد
یکی از شهروندان بیان کرد: از ابتدای ماه مبارک رمضان قیمت گوشت افزایش چشمگیری داشته است.
رضا میرصادقی با بیان اینکه هر کیلو گوشت بین ۴۱ تا ۴۵ هزار تومان به فروش می رسد، افزود: یک کیلو گوشت پاسخگوی یک مهمانی ساده برای افطاری نیست.
وی با بیان اینکه مردم توان خرید اینگونه کالاهای گران قیمت را ندارند، بیان کرد: دولت باید چاره ای اساسی برای مردم بیاندیشد.
میرصادقی افزود: در حال حاضر گوشت مانند مهره ای ناپیدا بر سفره های افطار بوده  و در سفره های افطاری جایگاه چندانی ندارد.
کام خانوارهای کم درآمد تلخ شد
یکی دیگر از شهروندان بیان کرد: برنج یکی از مهم ترین کالاهای مورد نیاز در ماه مبارک رمضان است اما گرانی موجب شده تا خانواده های کم درآمد امکان خرید همین کالا را هم نداشته باشند.
زهرا نارمنجی با بیان اینکه افزایش قیمت برنج، آن را از بسیاری از سفره ها حذف کرده است، افزود: یک کیسه برنج مرغوب که تا چندی پیش با قیمت ۷۰ هزار تومان به فروش می رفت این روزها با قیمت ۱۰۰ هزار تومان عرضه می شود.
وی خواستار نظارت مسئولان بر بازار شد و گفت: افزایش قیمت زمینه سوء استفاده بسیاری را فراهم کرده و قیمت ها را دو برابر افزایش می دهند.
نارمنجی اظهار کرد: در صورت ادامه روند افزایش کالاها، در آینده ای نزدیک سوء تغذیه گریبانگیر جامعه می شود چراکه مردم از خرید بسیاری از اقلام خودداری می کنند.
با گرانفروشان برخورد قاطع شود
یکی دیگر از شهروندان بیرجندی بیان کرد: کالاهایی مانند تخم مرغ در هر مغازه ای با قیمت متفاوتی به فروش می رسد.
محمد سبزاری با بیان اینکه باید با گرانفروشان برخورد جدی شود، افزود: نباید اجازه داده شود تا عده ای از این بستر سوء استفاده کنند.
وی ادامه داد: قیمت کالاهایی مانند برنج، گوشت و شکر افزایش زیادی داشته که باید مورد نظارت جدی مسئولان قرار گیرد.
سبزاری هندوانه را یکی از مهم ترین میوه های مصرفی در رمضان دانست و گفت: متاسفانه قیمت ها در این میوه اساسی سرسام آور شده و کمتر کسی به سمت خرید هندوانه می رود.
وی با بیان اینکه هر ساله در مناسبت های مهم سال افزایش قیمت در برخی کالاها مشهود است، گفت: مسئولان باید اقداماتی موثر انجام دهند تا شاهد تکرار هر ساله این سریال غم انگیز نباشیم.
تشکیل چهار پرونده تخلف در بیرجند
نائب رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی هم با اشاره به نظارت های انجام شده از سطح بازار بیان کرد: روزانه به طور متوسط ۲۵ مورد بازرسی انجام می‌شود.
رضا علیزاده بیرجندی با بیان اینکه دو تیم در سطح شهرستان بیرجند بر واحدهای صنفی نظارت می‌کنند، افزود: از ابتدای ماه مبارک رمضان بیش از ۵۰۰ مورد بازرسی از سطح اصناف انجام شده است.
وی از تشکیل چهار پرونده تخلف طی این بازدید ها خبر داد و افزود: این پرونده‌ها در زمینه عدم درج قیمت و گران‌فروشی بوده است.
علیزاده بیرجندی با بیان اینکه میزان نظارت بر کالاهای مورد نیاز این ماه تشدید یافته است، گفت: همچنین ۵۱ مورد اخطاریه برای اصناف صادر شده است.
اجرای طرح تشدید نظارتی رمضان
رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم بیان کرد: در راستای کنترل بازار، طرح ویژه نظارت و بازرسی ماه رمضان تا ۲۴ خردادماه در استان در حال اجرا است.
علی تهوری با بیان اینکه در این طرح ۴۰ بازرس صنعت و معدن با همکاری اتاق اصناف استان، اتحادیه های صنفی و تعزیرات حکومتی بر واحدهای صنفی و غیر صنفی نظارت دارند، گفت: همچنین این طرح باهدف پایش بازار، کنترل قیمت و تسریع در رسیدگی‌ها انجام می‌شود.
تهوری با بیان اینکه این افراد به صورت مستمر در بازار نظارت‌هایی دارند، گفت: شهروندان هم می‌توانند شکایت‌ها و انتقادات خود را از طریق سامانه ۱۲۴ به ما اعلام کنند.
مسئولان: باران عامل افزایش قیمت گوشت
رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به افزایش برخی از کالاهای اساسی ماه مبارک رمضان بیان کرد: قیمت کالاها در خراسان جنوبی نسبت به سایر استان ها مرغوب است.
وی با اشاره به قیمت گوشت بیان کرد: گوشت متناسب با نوع خود، لیبل گذاری شده و قیمت ها نیز متفاوت است.
تهوری با اشاره به افزایش قیمت گوشت در روزهای اخیر بیان کرد: بارندگی هایی که در فصل بهار داشتیم باعث شد تا کشاورزان دام خود را نگه داشته و در شرایط بهتری به فروش برسانند.
وی با بیان اینکه قیمت گوشت قرمز در خراسان جنوبی نسبت به سایر استان ها پایین تر است، گفت: همچنین انواع برنج پاکستانی کمیاب در بازار با قیمت ۹۵ تا ۱۰۰ هزار تومان به فروش می رسد.
رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بیان کرد: سایر برنج ها با قیمت ۸۰ هزار تومان و برنج هندی هم با زیر ۸۰ هزار تومان به فروش می رسد.
قیمت تخم مرغ روزانه تعریف می شود
تهوری با بیان اینکه قیمت ها  در مرغ و تخم مرغ روزانه است، گفت: فروشندگان مجاز هستند بر اساس فاکتوری که تخم مرغ را خرید می کنند، ۱۰ درصد روی قیمت اضافه کنند.
وی ادامه داد: همچنین قیمت میوه و تره بار نیز بر اساس فاکتور خرید و بر مبنای قیمت خرید از میادین محاسبه می شود.
رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه طی روزهای جاری با روند کاهشی قیمت مرغ رو به رو هستیم، گفت: در چند روز اخیر مرغ با قیمت هشت هزار و ۸۴۰ تومان به فروش می رفت که در حال حاضر کاهش داشته است.
تهوری با بیان اینکه با تخلفات احتمالی به شدت برخورد می شود، گفت: از ابتدای اجرای طرح نظارتی رمضان، بالغ بر ۴۰ پرونده تخلف تشکیل شده است.
وی با بیان کرد: از این میزان تخلف سه پرونده بالای ۱۰ میلیون تومان بوده که ارزش ریالی آن ها ۱۴۵ میلیون تومان است.
اگرچه مردم به روند افزایش قیمت ها و نظارت های سوری مسئولان عادت کرده اند اما نوسان قیمت در بازار و سرگردانی مردم در هیاهوی افزایش قیمت ها می طلبد که چاره اندیشی واقعی صورت گیرد نه اینکه متولیان به منظور تنها رفع تکلیف، دست به اجرای برنامه ها بزنند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد