hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > صنایع‌دستی بوشهر در مسیر پیشرفت

صنایع‌دستی بوشهر در مسیر پیشرفت

امروز کمتر کسی است که نقش صنایع‌دستی در رونق اقتصادی منطقه و جذب گردشگر را منکر شود. صنایع‌دستی یکی از مزیت‌های اقتصادی ایران با تمدن و فرهنگ دیرینه آن است که در گوشه کشور وجود دارد و نشان از ذوق، خلاقیت و هنرمندی مردم این سرزمین است و با توجه به تنوع اقلیم، گوناگونی اقوام، آداب‌ورسوم مختلف ظرفیت‌های فراوانی را در این زمینه در خود گنجانده است. 

به گزارش ایرنا، اگرچه صنایع‌دستی استان بوشهر به دلیل شرایط سخت محیطی و جغرافیایی این استان و کمبود مواد اولیه نسبت به سایر استان‌های کشور محدودتر است اما با رویکرد جدید سازمان صنایع‌دستی و حمایت و توجه ویژه دولت به این بخش امروز حال صنایع‌دستی استان بوشهر خوب است. در زمان حاضر رشته‌های خوس دوزی، صدف سازی، گرگور بافی، حصیربافی، بافت تویزه، نخ‌ریسی، عبا بافی، آلات موسیقی مذهبی سنج و دمام، ساز نی انبان، بافت گبه، پوشاک سنتی، بافت کیوار ازجمله هنرهای صنایع‌دستی اصیل استان بوشهر است که به ثبت ملی رسیده است. همچنین در ۲ رشته خوس دوزی و رند بافی نیز استان بوشهر موفق به کسب نشان مهر اصالت جهانی شده است و این موفقیت‌ها در بخش صنایع‌دستی نشان می‌دهد امروز این بخش موردتوجه قرارگرفته است.

برند و تجاری‌سازی راهکار بین‌المللی کردن صنایع‌دستی

کارشناس صنایع‌دستی استان بوشهر گفت: صنایع‌دستی دریایی، حصیربافی، عبا بافی، گلیم‌بافی، جاجیم، رند بافی (بافته‌های داری)، خوس دوزی، ساخت لنج تزئینی، نخ‌ریسی، ساخت ساز سنتی و عبا بافی از رشته‌های منحصربه‌فرد و بومی استان بوشهر است. بصری افزود: فعالان صنایع‌دستی استان بوشهر توانستند در رشته رند بافی و خوس دوزی نشان مهر اصالت جهانی که از بالاترین نشان‌ها به شمار می‌رود را برای نخستین بار کسب کنند. او یادآور شد: در زمان حاضر رشته‌های خوس دوزی، صدف سازی، مهارت گرگور بافی خلیج‌فارس، حصیربافی بوشهر، نخ‌ریسی، عبا بافی، مهارت ساخت آلت موسیقی مذهبی دمام، فن ساخت ساز نی انبان بوشهر، هنر بافت گبه خود رنگ شول گناوه، ساخت ساز موسیقی مذهبی سنج، بافت تویزه، مهارت دوخت پوشاک سنتی در بوشهر، بافت کیوار ازجمله هنرهای صنایع‌دستی اصیل استان بوشهر هستند که به ثبت ملی رسیدند. بصری گفت: هدف معاونت صنایع‌دستی احیای رشته‌های منسوخ‌شده، آشنایی افراد با صنایع‌دستی گذشتگان، تولید محصول ارگانیک با مواد اولیه موجود در منطقه و هماهنگی محصولات صنایع‌دستی استان با زندگی مدرن امروزی است. او بیان کرد: تخصص محور شدن معاونت صنایع‌دستی استان بوشهر ازجمله راهکارهایی است که باعث شده محصولات استان در سطح ملی و بین‌المللی معرفی و بدون هیاهو با استفاده از توان کارشناسان و تحصیل‌کردگان این بخش و برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های تخصصی برای فعالان صنایع‌دستی در حوزه بازرگانی کسب‌وکار اینترنتی و کارگاه برگزار شود. بصری ادامه داد: تلاش می‌شود صنعتگران با برند سازی و تجاری کردن محصولات صنایع‌دستی در قالب انجمن تخصصی صنایع‌دستی و معرفی صنعت گران به اتاق بازرگانی برای شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی با هدف شناسایی بازارهای بین‌المللی بازارسازی و بازاریابی محصولات صنایع‌دستی انجام شود. او اضافه کرد: این برای نخستین بار است که به شیوه استاندارد محصولات صنایع‌دستی استان به‌صورت منظم با لگو و کاتالوگ مناسب برای عرضه در نمایشگاه بسته‌بندی می‌شوند.

تعریف فضای مناسب برای فروش دست بافته‌های هنرمندان

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: با توجه به‌ضرورت وجود مکانی مناسب برای فروش و عرضه محصولات صنایع‌دستی امسال تلاش می‌شود با همکاری شهرداری بازارچه دائمی برای صنعتگران این بخش فراهم شود. لیلا رحیمی افزود: تمام افرادی که کارت پروانه تولید انفرادی دارند برای حضور در نمایشگاه‌ها حاضر می‌شوند و ثبت سفارش‌های کلانی دارند و به‌واسطه همین نمایشگاه‌ها امروز صنعت حصیربافی استان با برند ملی در بهترین فروشگاه‌ها به فروش می‌رود. او اضافه کرد: آموزش زمینه هر هنری است و هر رشته‌ای اگر بخواهد اساس مستحکمی داشته باشد نیازمند آموزش است و برای ارائه محصولات مناسب با نیاز روز و رسیدن به جایگاه مناسب امروز آموزش تولید محور اساس کار معاونت صنایع‌دستی است. رحیمی ادامه داد: بر همین اساس ۲۸ روستا در استان بوشهر در بخش‌های مختلف پایش و با ارائه آموزش‌های لازم در رشته‌های مختلف ارائه و زمینه عرضه محصولات آن‌ها در گالری‌های تخصصی فراهم‌شده است. رحیمی اظهار داشت: یکی از اتفاقاتی که برای نخستین بار در استان رخ داد آموزش رشته‌های صنایع‌دستی به کودکان و فروش دست بافته‌های آنان بود که با این کار کودکان بوشهری توانستند در مدت پنج روز هفت میلیون و ۵۰۰ هزار ریال محصولات خود را به فروش برسانند. او یادآور شد: صنایع‌دستی به خلاقیت، تمرکز و نوآوری افراد کمک می‌کند بر همین اساس می‌طلبد این هنر را از کودکی به فرزندانمان بیاموزیم. رحیمی تأکید کرد: صنایع‌دستی ازجمله مشاغلی است که با اندک سرمایه‌ای افراد می‌توانند به اقتصاد خانواده کمک کنند و گواه این مدعا این است که با هزینه کرد تنها ۴۰ میلیارد ریال سال گذشته ۲۰۰ شغل در استان بوشهر ایجادشده است. او گفت: صنایع‌دستی مصداق رونق تولید است و هیچ حوزه‌ای وجود ندارد که با سرمایه‌گذاری کم و مدت‌زمان کمی ارزش‌افزوده بالایی داشته باشد. معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: امروز با شناختی که جامعه نسبت به صنایع‌دستی پیداکرده میل و رغبت به خرید از نمایشگاه‌های صنایع‌دستی نیز افزایش‌یافته است. او تأکید کرد: صنایع‌دستی استان بوشهر به‌صورت عمومی کاربردی است به‌ویژه در حوزه حصیر با چیدمان امروزی خوانش و برای پذیرایی، دیوارکوب و آشپزخانه کاربرد دارد. رحیمی درباره گرانی محصولات صنایع‌دستی گفت: طراحی محصول، چینش، ترکیب‌بندی، گرانی مواد اولیه و واردات برخی مواد اولیه محصولات ازجمله علل و عوامل گرانی محصولات صنایع‌دستی است. رحیمی افزود: هرچند رشته‌های بومی مواد اولیه آن‌ها از داخل تأمین می‌شود اما مواد اولیه برخی رشته‌ها ازجمله بافته‌های داری از خارج از استان تهیه می‌شود. او گفت: در زمان حاضر ۱۵ هزار نفر در رشته‌های مختلف صنایع‌دستی در استان بوشهر فعالیت می‌کنند که از این تعداد ۱۲ هزار نفر ثبت‌شده هستند. رحیمی اضافه کرد: فضای مجازی ظرفیتی مناسب برای عرضه و فروش محصولات صنایع‌دستی است که باید از آن استفاده بهینه کرد. او ادامه داد: معاونت صنایع‌دستی استان بوشهر با توجه به ظرفیت مناسب فضای مجازی، با هدف ارتقای دانش صنعتگران این استان در بازاریابی اینستاگرام و راه‌های فروش محصولات صنایع‌دستی در صفحه‌های مجازی دوره شاغلان اینستاگرام را برگزار کرد.

اجرای برنامه برای ارتقای صنایع‌دستی استان

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: صنایع‌دستی استان بسیار غنی و دارای ذوق هنری است که برای ارتقا بیشتر چه ازنظر کیفیت و چه ازنظر هنری برنامه‌های مختلفی باید طراحی شود. محمدحسین ارسطو زاده ادامه داد: ظرفیت‌های خوبی در استان و کشور برای معرفی کالاهای صنایع‌دستی وجود دارد که باید شناسایی و از این فرصت‌ها و ظرفیت‌ها استفاده شود. او از تنوع محصولات حصیری استان بوشهر گفت: این بسیار خوشحال‌کننده است که هم‌اکنون تنوع در طرح و رنگ در یک کالای صنایع‌دستی وجود دارد و جایگاه صنایع‌دستی امروز در نمایشگاه‌های بزرگ است که بتواند در کنار صنایع صنعتی فخرفروشی کند. ارسطو زاده ادامه داد: استفاده از ظرفیت فضای مجازی بستر مناسبی برای توسعه و تبلیغ فروش و معرفی محصولات صنایع‌دستی است که نیازمند آموزش در این زمینه هستیم و با برنامه‌های آموزشی برای صنعتگران این مهم را نیز در آینده خواهیم داشت.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
  1. 5 تیر 1399 01:43
    سلام من دوس دارم بافت کیوار رو یاد بگیرم لطبا راهنمایی کنید