hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > کاربران شبکه‌های اجتماعی کمتر افسرده می‌شوند

کاربران شبکه‌های اجتماعی کمتر افسرده می‌شوند

یافته‌های جدید محققان نشان می‌دهد کار کردن با شبکه‌های مجازی، خطر ابتلا به افسردگی و اضطراب را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا،  یک باور رایج در میان کاربران شبکه های اجتماعی این است که استفاده از این رسانه‌ها می‌تواند اثرات منفی بر سلامت ذهنی افراد داشته باشد، اما تحقیقات اخیر دانشمندان نشان داده است که کار کردن با شبکه‌های مجازی، خطر ابتلا به افسردگی و اضطراب را کاهش می‌دهد. مطالعات پیشین حاکی از این است که رسانه‌های اجتماعی می‌تواند باعث بروز مشکلات روانی، تنهایی و افسردگی شود. علاوه بر این نتایج یک مطالعه‌ در سال جاری نشان داد ترک‌کردن فیس‌بوک ممکن است باعث بهبود سلامت کلی کاربران شود.

این در حالی است که بررسی‌های محققان در سال ۲۰۱۸ ثابت کرد استفاده از رسانه‌های اجتماعی به مدت ۳۰ دقیقه در روز ممکن است باعث بهبود سلامت روان شود. نقطه ضعف مطالعات قبلی این بود که شرکت‌کنندگان آن‌ها افراد جوان و دانشجویان بودند، به‌طوری‌که بسیاری از افراد در مراحلی از زندگی خود دچار آشفتگی عاطفی شدند که دلیل آن استفاده از فناوری ارتباطات نبود اما متاسفانه این موضوع بر نتایج تحقیقات اثر گذاشت.

گروهی از پژوهشگران دانشگاه ایالتی مشیگان در آمریکا به تازگی تاثیرات استفاده از فیس‌بوک را روی زندگی بزرگسالان بررسی کردند. محققان اطلاعات هزاران فرد بزرگسال را در فاصله سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ مورد ارزیابی قرار دادند. افراد شرکت‌کننده در این مطالعه به سوالاتی در مورد میزان استفاده از رسانه‌های اجتماعی و تاثیرات آن بر سلامت روانی‌ خود پاسخ دادند.

نتایج بررسی‌های جدید حاکی از این بود که حدود ۶۳ درصد از کاربران رسانه‌های اجتماعی کمتر از افرادی که از این شبکه‌های مجازی استفاده نمی‌کردند به مشکلات مربوط به سلامت روانی مانند افسردگی و اضطراب مبتلا شدند. محققان دلیل این اتفاق را امکان برقراری ارتباط راحت‌تر با اعضای خانواده دانستند. به گفته آن‌ها اگر هر دو فرد خانواده عضو یک شبکه مجازی باشند، سلامت روانی یکی از آن‌ها ممکن است بر مشکل روانی‌ یکی دیگر از اعضای خانواده تاثیرگذار باشد. البته این نکته را باید در نظر داشت که تاثیر فناوری ارتباطات به برنامه انتخاب‌شده و میزان استفاده از آن بستگی دارد.

نتایج این مطالعه در مجلهComputer-Mediated Communication  منتشر شده است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد