hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > قم| کمبود آب در مناطق روستایی

قم| کمبود آب در مناطق روستایی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قم گفت: برای مناطق روستایی با توجه به نزدیک شدن به فصل گرما بحث کمبود آب وجود دارد زیرا قم گرمای 48 درجه را تجربه خواهد کرد. گرما در قم هنوز به اوج خود نرسیده است. با افزایش دما مصرف آب هم افزایش پیدا خواهد کرد. اگر تاکنون دچار کمبود آب نشده‌ایم به دلیل این بوده است که دمای هوا خیلی افزایش پیدا نکرده است.


محمد احمدی جبلی افزود: تا قبل از بارندگی و تا پایان سال 96 میزان کسری آب استان حدود 48 درصد نسبت به سال آبی گذشته بوده است و این میزان با بارندگی‌های اخیر به حدود 30 درصد رسیده است و این 30 درصد تاثیرش بخصوص روی منابع آبی سطحی خیلی مشهود است.

احمدی گفت: منابع آب سطحی بیشتر در روستاهای بخش خلجستان وجود دارد و ازآنجایی‌که منابع آبی سطحی بستگی به بارندگی در طول سال دارد و ذخیره‌ای از قبل وجود ندارد یعنی بارندگی در طول سال، تأمین‌کننده آب همان سال است، بنابراین وضعیت آب در بخش خلجستان و تعدادی از روستاهای بخش کهک که هنوز از آب سرشاخه‌های دز بهره‌مند نشده‌اند با مشکل مواجه است. وی خاطرنشان کرد: از حدود 156 روستای زیرپوشش از سال 83 تاکنون 48 روستا به آب سرشاخه‌های دز وصل شده‌اند و 108 روستا همچنان از منابع آب محلی خود استفاده می‌کنند. از سوی دیگر آن 48 روستا، روستاهایی بوده‌اند که در سال‌های گذشته مشکلات کم‌آبی زیادی در آن‌ها تجربه‌شده است.

وی افزود: از 108 روستای دیگر 28 روستا در بخش جعفرآباد، 36 روستا در بخش خلجستان و 11 روستا در مسیر جاده قدیم قم تهران از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی با محوریت فرمانداری قم و با مشارکت شرکت آب و فاضلاب روستایی استان، پایگاه هوایی قیام و شرکت شهرک‌های صنعتی استان و قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه طی پروژه‌ای در مرحله مطالعات است و ان‌شاءالله بتوانیم با اجرای این پروژه آب موردنیاز 11 روستای محروم که با مشکل کم‌آبی روبه‌رو هستند را تأمین کنیم.

احمدی گفت: در تعداد زیادی از روستاهای بخش مرکزی و حدود 8 روستا از بخش کهک که همه‌ساله دچار مشکل کم‌آبی بوده‌اند مشکل حل‌شده است و مشکل بقیه روستاهای بخش کهک را امیدواریم با تخصیص اعتبار موردنیاز در نیمه اول سال 98 به‌طور کامل حل کنیم.

احمدی بیان کرد: مشکل آب در بخش کهک و چهار روستای تیره، ویریج، خاوه و فردو در حال حل شدن است و آن‌ها تا پایان امسال از آب سرشاخه‌های دز بهره‌مند خواهند شد.

وی افزود: روستاهای بیدهند و کرمجگان در اعتبار سال 97 پیش‌بینی‌شده‌اند و مشکل آن‌ها با تخصیص اعتبارات لازم حل خواهد شد و برای سایر روستاهای استان برای بهره‌مندی از آب سرشاخه‌های دز برنامه‌ریزی‌شده است، به‌ویژه در بخش خلجستان و جعفرآباد که هنوز آب از سرشاخه‌های دز دریافت نکرده‌اند برنامه‌هایی طراحی‌شده است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد