hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > سرنوشت زباله‌ها در اتیوپی

سرنوشت زباله‌ها در اتیوپی

در شهر آدیس آبابا، استفاده از سوزاندن ضایعات شهر برای تامین انرژی نیروگاهی عظیم، نگرش مردم افریقا را نسبت به بازیافت زباله متحول کرد.

به گزارش ایمنا، آفریقا بیشترین سرعت شهری شدن را در میان سایر قاره‌ها به خود اختصاص داده است. اما با وجود کاهش چشمگیر فقر در میان میلیون‌ها ساکن این قاره، مردم با یک مشکل جدی روبرو هستند و آن انباشته شدن کوه‌هایی از زباله و مواد زائد در اطراف شهرهاست که سلامت آن‌ها را تهدید می‌کند. برای مقابله با این مشکل، کارآفرینان اهل اتیوپی تصمیم گرفتند با ساخت اولین نیروگاه و تامین انرژی آن از سوختن زباله، گام بزرگی را برای غلبه بر این بحران بردارند.


نیروگاه جدید، با نام Reppie، در شهر آدیس آبابا، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر اتیوپی، احداث شد که علاوه بر تامین ۳۰ درصد از انرژی برق خانه‌های شهری، زباله‌های سمی و خطرناک شهر را تا ۸۰ درصد، یعنی حدود هزار و ۴۰۰ تن در روز، کاهش می‌دهد. در واقع، مسئولان با مدیریت صحیح پسماند و تبدیل یکی از چالش‌برانگیزترین مسائل اجتماعی آفریقا به منبع تامین انرژی یک نیروگاه، ذخیره جدیدی از ثروت را به این کشور اعطا کردند.


تا قبل از این، زباله‌های شهر آدیس‌آبابا فضای بسیار بزرگی از شهر، یعنی به اندازه ۳۶ زمین فوتبال، را به خود اختصاص داده بود و انباشت زباله‌ها در این مکان منجر به آلودگی شدید در محیط و البته رودخانه‌های اطراف می‌شد. انباشت زباله ‌ها منجر به تولید متان می‌شود که از قوی‌ترین گازهای گلخانه‌ای به شمار می‌رود. انتشار بالای گازهای گلخانه‌ای نظیر متان بیشترین نقش را در تخریب لایه اوزون و تغییرات شدید آب و هوایی دارد.


آلودگی متان تنها یک سوی ماجراست؛ محل‌های دفن زباله به خودی خود نیز بسیار خطرناک است. برای مثال در سال ۲۰۱۷، بر اثر رانش زمین در محل دفن زباله‌ها در اتیوپی تعداد ۱۱۴ نفر جان خود را ازدست دادند چرا که تعداد زیادی از ساکنان این محل با جمع آوری زباله زندگی خود را می گذراندند و تعداد دیگری هم به علت اینکه آلونک‌های ساخته شده از گل و تیرهای چوبی در این محل ارزان است، در این محل سکنی گزیده بودند.


نیروگاه جدید پایتخت اتیوپی زباله‌های شهر را در دمای هزار و ۸۰۰ سلسیوس ذوب‌ می‌کند تا به میزان ۱۸۵ کیلو وات بر ساعت در سال الکتریسیته تولید کند. علاوه براین، Reppie با سوزاندن زباله‌ها گرمای مورد نیاز برای جوشاندن آب را تامین می‌کند که بخار حاصل از جوشیدن آب منجر به حرکت دو ژنراتور توربین می‌شود. تکنولوژی مدرن به کاهش آزادسازی توکسین (شیرآبه) در طول فرآیند کمک می‌کند.


نیروگاه برق شکل گرفته از انرژی سوخت زباله‌های شهر آدیس آبابا، بخشی از یک طرح گسترده‌تر در اتیوپی برای افزایش استانداردهای زندگی و کاهش گازهای گلخانه‌ای است؛ طرحی که قرار است با صرف هزینه دو میلیارد دلار در سال، نسل انرژی تجدیدپذیر را تا سال ۲۰۳۰ گسترش دهد.


نیروگاه Reppie می‌تواند به عنوان الگویی در خصوص بازیافت زباله‌ها برای سایر کشورهای منطقه و حتی سراسر جهان عمل کند و مسئولان را نسبت به ایجاد زیرساخت‌هایی چندمنظوره و مدرن تشویق کند تا در نتیجه منجر به دفع موثر زباله، تولید انرژی پایدار، تولید آب پاک، بازیافت منابع باارزش و مهم‌تر از همه استفاده از یک مکان واحد برای دستیابی به تمام این اهداف شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد