hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > کمی کمتر کیسه پلاستیکی مصرف کنیم

کمی کمتر کیسه پلاستیکی مصرف کنیم

در آستانه نزدیک شدن به ۲۱ تیرماه با عنوان روز بدون کیسه پلاستیکی، متولیان شهری در پایتخت برنامه هایی را به همین مناسبت با شعار «کمی کمتر کیسه پلاستیکی مصرف کنیم» در دستور کار گذاشته اند.
مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران اظهارداشت: ویژه برنامه های مختلفی به این مناسبت برای پایتخت برنامه ریزی شده است.
به گزارش روز یکشنبه ایرنا، صدرالدین علیپور توضیح داد: استقرار کانون‌های زیست‌محیطی و سمن‌ها (سازمان‌های مردم‌نهاد) در مکان‌های شاخص به‌منظور عرضه محصولات جایگزین کیسه‌های پلاستیکی (نانوایی‌ها، میادین تره‌بار، شهروند و …) در مناطق ۲۲ گانه شهرداری، اجرای برنامه های آموزشی و فرهنگی خلاقانه در خصوص مزایای استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی و کیسه های پلاستیکی تجزیه‌پذیر، برگزاری کارگاه های آموزشی، آموزش چهره به چهره، آموزش دوخت کیسه های پارچه ای و اجرای برنامه های نمایشی در مکان‌های عمومی با استفاده از ظرفیت های موجود از جمله برنامه های پیش بینی شده در این روز است.
به گفته وی از سال ۱۳۹۱ این روز با هدف ارتقای سطح آگاهی مردم در زمینه زیان‌های رهاسازی و استفاده بی‌رویه از کیسه های پلاستیکی و تغییر سبک زندگی آنان به منظور کاهش استفاده از ظروف یکبار مصرف پلیمری و کیسه های پلاستیکی، به نام روز بدون کیسه پلاستیکی نامگذاری شد.
علیپور با بیان اینکه ایران در میان ۱۰ کشور پرمصرف مواد پلاستیکی و نایلون قرار دارد گفت: براساس آمار روزانه بیش از سه هزار تن و سالانه حدود یک میلیون تن پلاستیک در کشور مصرف می شود.
به گفته وی مصرف پلاستیک و تبعات محیط زیستی آن به موضوعی جهانی تبدیل و از این رو اتحادیه اروپا با توجه به اهمیت مقابله با آلاینده های پلاستیکی ضمن ارائه پیشنهاد ممنوعیت استفاده از پلاستیک های یکبار مصرف خواستار جمع آوری بطری های پلاستیکی تا سال ۲۰۲۵ شده است.
علیپور‬ اظهارداشت: وجود مواد افزودنی کنترل نشده در ظروف یکبار مصرف پلیمری، بروز سرطان و بیماری های سخت درمان در نتیجه تماس مستقیم پلاستیک با مواد غذایی داغ، بیماری های ریوی و گوارشی، افزایش جانوران موذی و حشرات از جمله موش و مگس به دلیل حفظ رطوبت و مواد غذایی در زباله در اثر وجود مواد پلیمری، آلودگی های بصری و هوا ناشی از سوزاندن این مواد، گرفتگی کانال ها و نهرهای آب از جمله مشکلات محیط زیستی و بهداشتی ناشی از مصرف کیسه های پلاستیکی است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد