hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > اخبار ویژه > قزوین| مشکلات رانندگان حل می‌شود

قزوین| مشکلات رانندگان حل می‌شود

از اوایل خردادماه سال جاری بود که برخی از کامیون داران قزوینی هم‌زمان با همکاران خود در اقصی نقاط کشور اعتراض صنفی خود را آغاز کردند؛ به گفته آنان ثابت ماندن کرایه بار علیرغم گران شدن عوارض و لوازم‌یدکی، مشکلات بازنشستگی و غیره مهم‌ترین علت اعتراض این صنف بوده است. حالا مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های حمل‌ونقل استان قزوین از وعده مسئولین برای حل مشکلات این صنف خبر می‌دهد و در این زمینه گفت: در پی وعده مسئولان در حل مشکلات بیمه‌ای، افزایش کرایه‌ها و رسیدگی به درخواست‌های منطقی افراد، فعالیت رانندگان قزوین آغاز می‌شود.

علی‌اکبر سیارمه افزود: موضوع مطالبات رانندگان کامیون که سراسری است پیگیری شده و در روزهای گذشته با نشست‌های تخصصی با وزیر راه و شهرسازی و معاونان خوشبختانه برای حل مشکلات به جمع‌بندی رسیده‌اند و در گام اول افزایش ۲۰ درصدی کرایه حمل بار مورد تصویب قرارگرفته است.

سیارمه بیان کرد: مقررشده است یک کارگروه با حضور نمایندگان رانندگان سراسر کشور شکل بگیرد و میزان کرایه تن کیلومتر موردبررسی کارشناسی قرار گیرد.

از مشکلات کرایه تا بیمه

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های حمل‌ونقل استان قزوین یادآور شد: مهم‌ترین مشکلات رانندگان شامل مسائل بیمه تأمین اجتماعی، بیمه تکمیلی و شخص ثالث است و در کنار آن درج نشدن درست اطلاعات در بارنامه، دریافت نکردن به‌موقع کرایه از صاحب بار، مشخص نشدن دقیق تحویل کالا در مقصد از مسائلی است که بر مشکلات این گروه زحمتکش افزوده است.

سیارمه گفت: رانندگان همواره در معرض تهدید حوادث جاده‌ای هستند و گاهی با یک حادثه زندگی رانندگان دچار چالش جدی می‌شوند و منطقی نیست فشاری بیش از این به این زحمتکشان وارد شود.

وی اضافه کرد: در شرایطی که رانندگان در کیفیت کالا نقشی ندارند اما در تحویل برخی کالاها مانند گندم و سویا باید جوابگوی خریدار باشند و در مقصد به دلیل مرغوب نبودن کالا سفارش‌دهندگان از تحویل بار خودداری می‌کنند و هزینه‌های زیادی به راننده تحمیل می‌شود و ما که امانت‌دار هستیم دچار چالش جدی می‌شویم تا کالا تحویل گرفته شود.

سیارمه اضافه کرد: تأمین سوخت باقیمت بالا و نیز نصب سیستم سپهتن که حریم شخصی رانندگان را دچار چالش کرده از دیگر نگرانی‌ها و دغدغه رانندگان است و اینکه هزینه زیادی پرداخت کنیم و در داخل خودرو همه حرکات و سکنات راننده ثبت و ضبط‌شده و در اختیار نیروی انتظامی قرار گیرد نادیده گرفتن حقوق شهروندی است.

وی بیان کرد: به‌ویژه این‌که در نصب سیستم‌های جی پی اس و تاخوگراف سابقه خوبی از سوی متولیان نداریم و طرح‌های ناموفقی بوده که فقط به تحمیل هزینه‌های فراوان به رانندگان منجر شده است.

سیارمه اضافه کرد: درگذشته هم سرعت‌سنج نصب شد که هم تداوم نداشت و هم به‌موقع تأمین نشد و در میانه راه متوقف شد و به نظر می‌رسد این دستگاه‌ها در انحصار افراد خاصی است که باید سود ببرند و دیگر مهم نیست هزاران نفر در چه شرایطی قرار می‌گیرند و چه ظلمی به آن‌ها می‌شود.

رئیس هیئت‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی رانندگان استان قزوین اظهار داشت: در استان قزوین بیش از ۱۱ هزار راننده حمل کالا و بیش از ۲ هزار راننده شبکه مسافری داریم و بی‌توجهی به خواسته‌های به‌حق آن‌ها آسیب‌زاست. سیارمه با اشاره به فرهنگ بالای رانندگان و درک شرایط کشور و تبعیت از قانون گفت: باید درک متقابل باشد و مسئولان هم شرایط سخت رانندگان جاده‌ها را درک کنند و بدانند با چه سختی معیشت این افراد تأمین می‌شود و پسندیده نیست که با فشارهای مضاعفی که می‌توان آن را حل کرد به افزایش مشکلات کمک کرد.

وی اظهار داشت: در استان قزوین از همکاری اداره کل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان تشکر می‌کنیم که موضوع را پیگیری کرده‌اند و جلساتی نیز با معاون سیاسی برگزارشده و تلاش می‌شود مسائل حل شود.

رانندگان به کار بازمی‌گردند

سیارمه در پاسخ به این سؤال که با افزایش ۲۰ درصدی کرایه‌ها آیا رانندگان به کار بازمی‌گردند، گفت: با مذاکراتی که شده رانندگان با درک شرایط موجود و اعتماد به صحبت‌های مسئولان به کار بازمی‌گردند البته برخی شرکت‌های حمل‌ونقل از اعمال قیمت‌های جدید خودداری کرده‌اند که با آن‌ها در استان صحبت شده تا مشکل‌ساز نشوند. وی اضافه کرد: البته رانندگان فقط مطالبات صنفی دارند اما برخی شیطنت‌های سیاسی هم وجود دارد که باید مراقب بود و اجازه نداد برخی به اهداف سیاسی برسند و در این راستا مقررشده رانندگان استان قزوین به کار خود بازگردند و نسبت به‌جابجایی کالا اقدام کنند.

سیارمه اظهار داشت: بیش از ۲۰ سال در تشکل‌های صنفی مسئولیت داشته‌ام و با همه مسائل باید اذعان کرد این بار بیشترین همراهی را از سوی مسئولان شاهد بودیم و حضور وزیر راه در میان نمایندگان تشکل‌ها و قول مساعدت و همراهی وزیر کار برای رسیدگی به مشکلات بیمه‌ای می‌تواند نگرانی رانندگان را حل کند اما امیدواریم به وعده‌ها عمل کنند تا این افراد باانگیزه بیشتری در خدمت‌رسانی تلاش کنند و چون گذشته در خدمت نظام اسلامی باشند.

وی گفت: در شبکه‌های اجتماعی همچنان به این مسائل بسیار دامن می‌زنند و در بسیاری از مناطق که شرایط عادی شده فیلم‌های گذشته را منتشر می‌کنند تا نشان دهند اعتراض همچنان باقی است درحالی‌که با وعده‌های مسئولان امیدواریم شرایط به حالت عادی بازگشته و موانع برطرف شود.

سیارمه یادآور شد: در استان‌ها تاکنون در تهیه «تعرفه کف تن کیلومتر» نگاه سلیقه‌ای حاکم بوده و شرایط مدونی نداشته‌ایم که امیدواریم این وضعیت اصلاح شود و در کنار آن رسیدگی به آئین‌نامه‌های روابط رانندگان و شرکت‌های حمل‌ونقل در خصوص پرداخت کمیسیون و درج اطلاعات لازم در بارنامه، تأمین قطعات یدکی خودرو و لاستیک، بیمه رانندگان، نوسازی ناوگان از مسائلی است که امیدواریم موردتوجه قرار گیرد.

امیدوار به وعده مسئولان

عضو هیئت‌مدیره انجمن صنفي رانندگان قزوين نیز در این زمینه افزود: طی روزهای گذشته از سوی رانندگان بخش حمل‌ونقل سراسر کشور مشکلاتی در حوزه نرخ افزایش کرایه، بیمه تأمین اجتماعی و بازنشستگی پیش از موعد پیش‌آمده بود که بخشی از آن خوشبختانه با تدبیر مراجع ذیصلاح مورد رسیدگی قرار گرفت.

سید تراب بابایی چگینی با اشاره به وجود برخی شایعات در خصوص امتناع رانندگان از تحویل بار در پایانه قزوین، اظهار داشت: این مسئله متأسفانه در برخی از شبکه‌های اجتماعی و افراد معلوم‌الحال مطرح می‌شود که به‌هیچ‌عنوان صحت نداشته و رانندگان هم‌اکنون در پایانه قزوین ضمن دریافت بار، اقدام به‌جا به‌جایی آن می‌کنند. به گفته وی، با توجه به اینکه رانندگان همیشه امیدوار به وعده مسئولان ذی‌ربط هستند، همین مسئله اشتیاق و علاقه آنان را در خدمت‌رسانی به مردم دوچندان می‌کند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد