hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > آذربایجان غربی > افزایش 100 درصدی آمار اقامت در واحدهای بوم گردی

افزایش 100 درصدی آمار اقامت در واحدهای بوم گردی

امروزه در سراسر کشور بوم گردی رواج یافته و همین امر به جذب بیشتر گردشگری کمک می‌کند اما در استان آذربایجان غربی آن‌طور که باید و شاید به این مورد بها داده نشده است؛ آن هم در شرایطی که آذربایجان غربی 58 منطقه نمونه، 13 مسیر بکر و 200 روستای زیبا برای جذب گردشگر دارد.

 به گزارش تسنیم، این استان با هزار و 500 اثر ملی و 2 اثر جهانی از ظرفیت‌های بسیار ارزشمندی در بخش گردشگری برخوردار است و از نظر تعداد مناطق نمونه گردشگری با معرفی 58 منطقه رتبه 5 کشوری را دارا است. آذربایجان غربی با داشتن طبیعتی بکر و فرهنگی اصیل به سبب محدودیت سرمایه‌گذاری‌ها و تبلیغات از دید گردشگران دورمانده و فرصت‌های پیشرفت زیادی را ازدست‌داده است ولی با فراهم کردن بستر مناسب می‌توان این زیبایی‌ها را به رخ جهانیان کشید. بر اساس اعلام سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، صنعت بوم گردی در میان انواع مختلف گردشگری بیشترین رشد در سال‌های پیش رو را از آن خود می‌کند همچنین کارشناسان و فعالان صنعت گردشگری رشد قابل‌توجهی برای بوم گردی در کشور در آینده‌ای نزدیک پیش‌بینی می‌کنند. بوم گردی با ایجاد فرصت پیشرفت و توسعه اقتصادی می‌تواند به‌عنوان جایگزینی برای سایر منابع درآمد برای مردم منطقه محسوب شود، شناساندن مناطق طبیعی و اماکن تاریخی عزمی جدی از سوی مسئولان در حمایت از روستاییان و عشایر می‌طلبد تا با این کار در زندگی اهالی این مناطق رونقی ایجادشده و زمینه دیده شدن این مناطق فراهم شود و این اقامتگاه‌ها در مهاجرت معکوس روستاییان تأثیر دارند.

اختصاص هزار و 800 میلیارد تومان به بوم گردی

معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری دراین‌باره می‌گوید: در سال‌های اخیر اتفاقات خوبی در حوزه بوم گردی افتاده است، همچنین 5/1 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی معادل 18 هزار میلیارد تومان برای اشتغال در روستاها اختصاص داده‌شده است که تاکنون 6 هزار میلیارد تومان آن برای اشتغال روستایی هزینه شده است و 10 درصد از این رقم معادل یک هزار و 800 میلیارد تومان به اقامتگاه‌های بومی اختصاص داده‌شده است. محمد امید تصریح می‌کند: حدود 1308 باب از اقامتگاه‌های بوم گردی در حدود 1200 روستا در کشور فعال‌شده که گردشگران خارجی نیز از آن‌ها استقبال کرده‌اند. او می‌گوید: اقامتگاه‌های بوم گردی در مناطق مرزی، با 6 درصد و اقامتگاه‌های بومی در سایر روستاها با 4 درصد سود، وام می‌گیرند.

توسعه گردشگری روستایی با رونق اقامتگاه‌های بومگردی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی با بیان اینکه سال گذشته هزار و 200 گردشگر از کشورهای ایتالیا، اتریش، فرانسه و استرالیا در واحدهای بوم گردی استان اقامت داشتند، می‌گوید: استقبال بسیار خوبی از سوی گردشگران خارجی نسبت به واحدهای بوم گردی استان شده است و در 3 ماهه نخست امسال نسبت به 3 ماهه نخست سال گذشته اقامت در این واحدها 100 درصد افزایش‌یافته است.

جلیل جباری می‌افزاید: در سال‌های اخیر پیوسته آمارهای امیدوارکننده‌ای از ورود و اقامت گردشگران داخلی و خارجی در مراکز اقامتی استان وجود داشته که نشان می‌دهد در صورت توجه به این ظرفیت می‌توان آن را به موتور محرک توسعه آذربایجان غربی تبدیل کرد. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی می‌گوید: برای توسعه گردشگری روستایی موضوع احداث اقامتگاه بوم‌گردی و اجرای زیرساخت‌های لازم در روستاهای هدف گردشگری در حال انجام است به‌طوری‌که پیش‌ازاین برای ایجاد و تبدیل چند اقامتگاه بوم‌گردی در شهرستان‌های ارومیه، پیرانشهر، سردشت و اشنویه تسهیلات بانکی در اختیار متقاضیان قرارگرفته و این روند همچنان ادامه دارد. جباری تصریح می‌کند: زیرسازی، بهسازی و ساماندهی راه‌ها و تأمین روشنایی مسیرهای دسترسی به مناطق نمونه گردشگری از دیگر اقدامات حمایتی اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی است که در کنار برنامه توسعه بوم گردی در حال انجام است. او بیان می‌کند: تکاب در بوم گردی ظرفیت‌های زیادی دارد بنابراین سرمایه‌گذاری مختلفی در این بخش انجام‌شده به‌طوری‌که ششمین اقامتگاه بوم گردی نیز به‌تازگی در این شهرستان افتتاح‌شده است و در مجموع 30 درصد از اقامتگاه‌های بوم گردی آذربایجان غربی در همین شهرستان احداث‌شده است. جباری می‌افزاید: 16 واحد فعال بوم‌گردی در سطح استان وجود دارد که از این تعداد تکاب با داشتن 6 واحد بوم‌گردی بیشترین تعداد را در سطح استان دارد.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد