hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > دانشمندان ایرانی رتبه نخست هوا فضا در آسیای غربی

دانشمندان ایرانی رتبه نخست هوا فضا در آسیای غربی

براساس جدیدترین رتبه‌بندی سایمگو، ایران در سال 2018 به مقام نخست تولیدات علمی در رشته مهندسی هوا فضا در سطح کشورهای آسیای غربی رسیده است
به گزارش فارس،‌ جدیدترین رتبه‌بندی سایمگوبرای سال 2018 منتشر شده و تحلیل اعداد و ارقام آن نشان می‌دهد ایران در سال 2018، به مقام نخست تولیدات علمی در رشته مهندسی هوا  فضا در سطح کشورهای آسیای غربی رسیده است.
سایمگو یکی از جدیدترین و جامع‌ترین نظام‌های رتبه‌بندی پژوهشی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهش‌محور در جهان است.
اخیراً‌ این نظام رتبه‌بندی دو شاخص جدید عملکردی (نمایه تخصصی و میزان تعالی) را به 4 شاخص قبلی برای ارزیابی دستاوردهای پژوهشی دانشگاه‌ها افزوده است.
بررسی‌های منتشر شده در مجله «SCImago Journal & Country Rank» نشان می‌دهد ایران با تعداد 486 مقاله در زمینه مهندسی هوا فضا در رتبه نخست و ترکیه با یک اختلاف چشمگیر در رتبه بعد و در مقام دوم قرار گرفته است. 
بر اساس آنچه که این رتبه‌بندی منتشر کرده، رژیم صهیونیستی و کشورهای عربستان سعودی، مصر، عراق، امارات متحده عربی، اردن،‌عمان، لبنان، قطر، کویت، سرزمین اشغالی و سوریه در جایگاه‌های بعد از ایران و ترکیه قرار گرفته‌اند. 
از میان 486 مقاله منتشر شده محققان ایرانی، 441 مقاله قابل استناد بوده است؛‌ در حالی که ترکیه به عنوان کشوری که مقام دوم را کسب کرده، در این زمینه تنها 283 مقاله تولید کرده که از این تعداد تنها 259 مقاله قابل استناد بوده است؛ همین وضعیت برای کشورهایی که بعد از ایران در جدول قرار گرفته‌اند نیز صدق می‌کند. 
دانشمندان رژیم صهیونیستی با ارائه کمتر از 50 درصد مقالاتی که محققان ایرانی تولید و منتشر کرده‌اند، جایگاه سوم جدول را به خود اختصاص داده‌اند.
آمارها بیانگر آن است که محققان رژیم صهیونیستی 210 مقاله، عربستان سعودی 127 مقاله، مصر 121 مقاله، عراق 59 مقاله، امارات متحده عربی 43 مقاله، اردن 37 مقاله، عمان 14 مقاله، لبنان 12 مقاله، قطر 11 مقاله،‌کویت 5 مقاله، سرزمین اشغالی 2 مقاله و سوریه تنها یک مقاله در زمینه مهندسی هوا فضا تولید و منتشر کرده‌اند.
ایران در یک بررسی کلی‌تر میان 155 کشور جهان،‌ جایگاه سیزدهم جهان را به خود اختصاص داده و صدرنشین کشورهای جهان، دانشمندان چینی هستند. 
دانشمندان چینی با تولید و ارائه 9310 مقاله در زمینه مهندسی هوا فضا مقام نخست جهان را در میان 155 کشور به خود اختصاص داده‌اند؛ از تمام مقالاتی که توسط چین در رشته مهندسی هوا فضا تولید شده 8870 مقاله قابل استناد بوده است. 
بر اساس جدولی که سایمگو منتشر کرده کشورهای آمریکا، هند، انگلیس، آلمان، ایتالیا، فرانسه، روسیه، ژاپن، کانادا، کره‌جنوبی و استرالیا قبل از ایران و کشورهای برزیل، اوکراین، هلند، اسپانیا، لهستان، ترکیه، سوئد، بلژیک، پاکستان، سنگاپور، رژیم صهیونیستی و کشورهای تایوان، هنگ‌کنگ، مالزی، تونس، مجارستان، جمهوری چک، سوئیس، ویتنام، فنلاند، عربستان سعودی، مصر، پرتغال، دانمارک، رومانی، نروژ، آسیا، استرالیا، اندونزی، یونان، تایلند، آفریقای جنوبی، اسلواکی،‌ مکزیک، عراق، الجزایر، نیوزلند، ایرلند، امارات متحده عربی، صربستان، اردن، آرژانتین، کلمبیا و نیجریه به ترتیب در رتبه‌های بعد از ایران قرار گرفته‌اند.
آمریکا به عنوان دومین کشور در تولیدات علمی مهندسی هوا فضا، 6596 مقاله تولید و منتشر کرده که از این تعداد 6 هزار و 268 مقاله قابل استناد بوده است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد