hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > مرکزی| خار مشکلات پیش پای پایتخت گل ایران

مرکزی| خار مشکلات پیش پای پایتخت گل ایران

اگرچه شهرستان محلات از موقعیت ممتازی برای پرورش انواع گل و گیاهان زینتی برخوردار است اما اکنون در حوزه صادرات و تولید با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کند. 

به گزارش ایرنا، محلات از توابع استان مرکزی به دلیل استقرار در مرکز جغرافیایی کشور، ارتفاع یک هزار و ۷۵۰ متری از سطح دریا، احاطه دشت به‌وسیله کوه‌های بلند و بافت خاک مناسب، سابقه گل‌کاری ۷۰ ساله دارد و در این شهرستان ۴۵ هزارنفری، افزون بر سه هزار نفر به‌صورت مستقیم در قالب ۷۰۰ واحد تولید و پرورش گل و گیاهان زینتی مشغول به کار هستند. هزینه‌های بالای نهاده‌های تولید، افزایش بهای تمام‌شده تولید گل، نبود بازار رقابتی، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش، از تنگناهای تولید و صادرات گل و گیاه زینتی در محلات است.

زحمتی که یک‌شبه بر باد می‌رود

مدیرعامل اتحادیه گل و گیاه محلات گفت: ۲ برابر شدن تعرفه بیمه، افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارگر و افزایش قیمت نهاده‌های تولید از چالش‌های جدی تولید گل و گیاه در محلات است. ابراهیم علی پور افزود: قیمت برخی از نهاده‌های گیاهی و سموم و کودهایی که از خارج وارد می‌شود چند برابر شده است، به‌عنوان‌مثال هزینه یک نوع خاک که از کشور سریلانکا وارد می‌شد، ۱۰۰ هزار ریال بوده ولی در حال حاضر قیمت آن به ۴۵۰ هزار ریال رسیده است. او اظهار داشت: قیمت مواد اولیه و نهاده‌ها نوسانات تندی دارد و بهای این محصولات با تعرفه‌های مختلف و بالایی همراه است. علی پور افزود: نهاده‌های تولید در محلات با قیمت بالایی عرضه می‌شود به‌طوری‌که قیمت سم، کود و گلدان در این شهرستان بیش از ۵۰ درصد بیشتر از شهرستان‌های اطراف است. مدیرعامل اتحادیه گل و گیاه محلات ادامه داد: گل به‌عنوان یک موجود زنده نیاز به نهاده‌هایی نظیر کود و سم دارد و درصورتی‌که این نهاده‌ها به‌موقع تأمین نشود، یک‌شبه از بین می‌رود. او اظهار داشت: بهره‌برداران گل و گیاه، مواد اولیه را در این شهرستان به‌سختی تهیه می‌کنند و افزایش هزینه‌های تولید اثر مستقیم بر تولید گذاشته و باعث کاهش تولید و عرضه گل شده است. علی پور بیان کرد: بهره‌برداران در این شرایط تلاش می‌کنند تا وضعیت موجود را حفظ کنند و بر این اساس طرح‌های توسعه‌ای به تعویق افتاده است. او با بیان اینکه امسال قیمت حق بیمه کارفرما افزایش‌یافته و تولیدکنندگان گل بابت بیمه کارگران هزینه‌های سنگینی تقبل می‌کنند، افزود: هرساله هزینه تولید سرسام‌آور افزایش می‌یابد اما قیمت گل تغییر چندانی نمی‌کند. علی پور افزود: دولت باید از تولیدکنندگان حمایت کند و برای ثابت ماندن قیمت نهاده‌ها و یا عرضه با قیمت مناسب‌تر از توان تشکل‌های بخش خصوصی بهره ببرد.

سمومی که وارداتی هستند

رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاه زینتی هم گفت: سم‌های رایج و تولیدی کشور برای زراعت است و برخی نمونه سموم خاص در کشور تولید نمی‌شود و وارداتی هستند. محمدرضا شفیعی افزود: نهاده‌های استاندارد گیاهان زینتی به دلیل حجم پایین مصرف کمتر وارد می‌شود و بر همین اساس با قیمت بالا عرضه می‌شود. او بیان کرد: یکی از ضعف‌های تولید گل استفاده نکردن از هورمون‌های رشد گیاهی یا تنظیم‌کننده رشد است که این هورمون‌ها بر کیفیت گل تأثیر خوبی می‌گذارند. شفیعی افزود: بهره‌برداران گل در کشور با این هورمون‌ها و اصول فنی آن چندان آشنایی ندارند اما کشورهای توسعه‌یافته از این هورمون‌ها استفاده و گل‌هایی باکیفیت بالا تولید و عرضه می‌کنند.

قیمت نهادهای تولید گل ۲ تا 3 برابر افزایش‌یافته است

همچنین سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی محلات گفت: نهاده‌های گل آزاد و وارداتی هستند و از کشورهای مختلف همچون چین، هند، اروپا، آلمان و ایتالیا تأمین می‌شود به همین خاطر دارای تنوع قیمت گوناگونی است. محمدرضا جعفری افزود: نهاده‌هایی که دارای کیفیت بالاتری هستند از قیمت بالاتری نیز برخوردارند اما درمجموع نهادهای تولید گل نسبت به قیمت پارسال ۲ تا 3 برابر افزایش‌یافته که باعث افزایش هزینه تولید و قیمت تمام‌شده گل تا ۳۰ درصد برآورد می‌شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد