hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ایلام| چیت بافی در مسیر احیا

ایلام| چیت بافی در مسیر احیا

در روزهایی که بسیاری از هنرهای قدیمی و اصیل ایرانی به فراموشی سپرده‌شده است، چیت بافی به‌عنوان یکی از هنرهای قدیمی در بخش صنایع‌دستی استان ایلام دوباره احیاشده و هم‌اکنون ۱۰ کارگاه در این زمینه فعالیت دارند.


نسرین فتح الهی به‌عنوان یکی از زنانی که به هنر چیت بافی مشغول است در این زمینه گفت: تعداد ۲۰ خانم خانه‌دار هستیم که دریکی از کارگاه‌های چیت بافی مشغول به کارشده و ماهانه حدود ۵۰۰ هزار تومان درآمدزایی داریم. وی گفت: بافت هر چیت ۱۰ متری به مدت ۱۰ روز طول می‌کشد، چیت انواع مختلفی دارد و برای استفاده اطراف چادر، پشت پنجره و... کاربرد دارد. فتح‌اللهی اظهار داشت: موی بز به دلیل خاصیت انقباضی و انبساطی که دارد و مانع از ورود گردوغبار و بارش باران می‌شود، برای بافت سیاه‌چادر و چیت استفاده می‌شود.

معاون صنایع‌دستی استان ایلام در این زمینه اظهار داشت: چیت با قدمتی حدود ۸ هزار سال یعنی هزاره ششم قبل از میلاد در پیش‌ازتاریخ و در تپه‌های علی کش آثار آن به‌دست‌آمده است.

نورالدین محسنی افزود: به‌تازگی این هنر صنعت در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است.

محسنی تصریح کرد: در حال حاضر در استان ایلام ۱۰ کارگاه چیت بافی مشغول به فعالیت هستند. معاون صنایع‌دستی استان ایلام افزود: از این تعداد ۶ کارگاه در روستا و ۴ کارگاه در شهر فعالیت می‌کنند و چیت تولیدی ایلام نیز درراه صادرات به دیگر استان‌ها است. وی گفت: علاوه بر اشتغال‌زایی ۲۰ نفر در روستای هفت‌چشمه، حالا ۳۰۰ نفر چیت باف ایلامی پروانه تولید انفرادی دارند و از این راه کسب درآمد می‌کنند.

بیمه صنایع‌دستی مهم‌ترین مشکل بر سر راه این هنر صنعت احیای است، محسنی در این خصوص اضافه کرد: اگر صنعت‌گر چیت باف بخواهد از خدمات بیمه‌ای بهره‌مند شود به اداره میراث فرهنگی مراجعه و ما این افراد را به سازمان تأمین اجتماعی معرفی می‌کنیم تا از طریق صندوق اعتباری هنر بیمه ‌این افراد برقرار شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد