hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > قم > دومین شهر گردشگری کشور موزه باستان شناسی ندارد

دومین شهر گردشگری کشور موزه باستان شناسی ندارد

معاون میراث فرهنگی قم با بیان اینکه در این استان ۱۳ هزار شیء تاریخی وجود دارد، گفت: قم که دومین شهر گردشگری کشور است، موزه باستان شناسی ندارد.
به گزارش خبرنگار رویداد ایران از قم، شاهین ایل بیگی پور ظهر چهارشنبه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در هتل استقلال قم برگزار شد، بیان کرد: برای مرمت و حفظ خانه‌های تاریخی ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شده است و تاکنون ۱۸ اثر تاریخی مورد بازسازی قرار گرفت.
 وی افزود: با توجه به نگهداری اشیای تاریخی بسیار مهم که حاصل فعالیت‌های کاوش و باستان شناسی است در شهر قم موزه باستان شناسی نداریم و یکی از برنامه‌های اصلی معاونت میراث فرهنگ قم، نگهداری این اشیاء در یک مکانی با سیستم حفاظتی مطلوب و استاندارد است.
 به گفته وی، تاکنون ۱۸۰ اثر تاریخی مستندسازی شده و در زمینه ثبت آثار ملی در ۳ حوزه میراث طبیعی و تاریخی و هم‌چنین آثار منقول و غیر منقول، میراث فرهنگی استان قم عملکرد مطلوبی داشته و در رتبه هشتم کشور قرار گرفته است.
 معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم افزود: سال گذشته آثار تاریخی منقول و غیر منقول ۱۴ مورد، میراث ناملموس و فنون صنایع دستی ۲ مورد و ۵ مورد بنای تاریخی و ۳ مورد از اشیای منقول در آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
 تعیین حریم ۳۳ مورد بنا
 وی گفت: برای حفظ و حفاظت از بافت تاریخی و بناهای ارزش استان قم پرونده‌هایی برای تعیین حریم مورد بررسی قرار گرفت که ۱۴ مورد از پرونده‌های تعیین حریم به ثبت رسیده و ۳ مورد از بناهای تاریخی هم تعیین حریم قرار گرفته است.
 ایل بیگی پور افزود: معاونت میراث فرهنگی استان قم صد درصد به اهداف خود رسیده است و در حوزه بازدید از موزه‌های تاریخی با رشد ۹ درصدی روبرو بودیم.
 پرداخت ۱۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات به بخش صنایع دستی
 معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم هم در این نشست خبری ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این معاونت گفت: سال گذشته ۱۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به ۳۰ نفر از هنرمندان صنایع دستی در قالب وام با بهره ۱۲ درصدی برای رونق صنایع دستی و کارگاه‌های آن پرداخت شده است که ۹ پرونده مرتبط به صنایع دستی عشایری و روستایی با ۱۳ میلیارد تومان است و تاکنون ۲ میلیارد و ۶۰۰ تومان آن پرداخت شده است.
 سید مهدی نصر اصفهانی افزود: در استان قم بیش از ۴ هزار و ۷۶۰ هنرمند در زمینه صنایع دستی فعالیت دارند که دارای کارت شناسایی هستند و عمده مشکلات صنایع دستی به نبود بیمه، بازار دائمی و بازاریابی مطلوب برمی‌گردد.
 به گفته وی، در استان قم ۳۰۰ کارگاه انگشترسازی وجود دارد که با همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم خوشه زیورآلات سنتی ایجاد و اکنون در دومین سال فعالیت خود قرار دارد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد