hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > اخبار ویژه > اردبیل| عسل سبلان مهجور در بازار جهانی

اردبیل| عسل سبلان مهجور در بازار جهانی

بی‌اغراق می‌توان گفت یکی از باکیفیت‌ترین عسل‌ها در ایران با برند عسل سبلان شناخته می‌شود، این محصول به علت تنوع پوشش گیاهی و گل‌هایی مثل گون، آویشن و بابونه موجود در دامنه سبلان که مورد تغذیه زنبوران عسل قرار می‌گیرد از ویژگی‌های خاصی برخوردار است. عسل سبلان به‌رغم ثبت ملی و حتی ثبت جهانی هنوز به معنای واقعی کلمه جهانی نشده است.


به دلیل برخی بی‌توجهی‌ها و نیز سو استفاده افراد متخلف اعتبار عسل سبلان در معرض خطر و آسیب قرارگرفته است.

یک زنبوردار اردبیلی می‌گوید: در صورت توجه بیشتر و معرفی مناسب عسل سبلان در بازارهای جهانی این محصول می‌تواند وضعیت و جایگاهی شبیه زعفران و پسته ایرانی داشته باشد.

به گفته علی امانی، کیفیت به‌ویژه ویژگی‌های خوراکی و دارویی عسل سبلان نه‌تنها در بازارهای جهانی که حتی در داخل ایران نیز کمتر معرفی و شناسانده شده است.

وی بیان کرد: عسل سبلان اعتبار ملی و جهانی خود را هم‌اکنون تنها در خاصیت خوراکی خود حفظ کرده و در صورت فراوری و تولید محصولات متنوع غذایی و دارویی آن می‌تواند جایگاه به‌مراتب ارزشمندی در بازارهای بین‌المللی برای خود کسب کند.

یک کارشناس زنبورداری نیز گفت: ارائه عسل‌های تقلبی و کم کیفیت به نام عسل سبلان به‌ویژه در ایام تابستان و زمان ورود گردشگران به استان اردبیل از سوی فروشندگان دوره‌گرد و زنبورداران خرد نام و برند عسل سبلان را مورد آسیب و خطر قرار داده است.

به گفته وی، هر تابستان در مسیرهای گردشگری استان اردبیل ده‌ها نفر با برپایی دکه‌هایی که کنار آن چند کندو قرارگرفته عسل بی‌کیفیت را به نام عسل سبلان به گردشگران داخلی و خارجی ارائه می‌کنند و تداوم این امر می‌تواند آسیب جدی به جایگاه این محصول بی‌نظیر استان وارد کند.

دردسر ناهماهنگی

معاون تولیدات دامی جهاد کشاورزی اردبیل در این زمینه گفت: در حال حاضر 80 درصد از برنامه‌های ساماندهی در این عرصه اجرایی شده اما متأسفانه عرضه عسل در مسیرهای گردشگری ناهماهنگی‌هایی را به وجود آورده که نیازمند اقدامات نظارتی و کنترلی است.

معرفت آذری درباره نظارت بر تولید عسل در اردبیل افزود: با توجه به اهمیت سلامتی مردم نیاز است فعالان این عرصه از کارت بهداشتی و سلامت کامل بهر‌ه‌مند باشند.

خام فروشی،بلای جان عسل سبلان

رئیس انجمن زنبورداران و تولیدکنندگان عسل ایران نیز بابیان اینکه خام فروشی عسل سبلان ارزش‌افزوده این محصول را پایین آورده افزود: برای رهایی از این مشکل باید صنایع تبدلی و بسته‌بندی در اردبیل راه‌اندازی شود.

عبدالرضا بیگناه افزود: متأسفانه کارخانه‌های بسته‌بندی عسل که در استان اردبیل فعال بوده‌اند به دلیل مشکلات مختلف به تعطیلی کشانده شده‌اند و هم‌اکنون فقط یک شرکت فعال در این زمینه وجود دارد و به همین دلیل نیاز است اقدامات لازم در راستای بسته‌بندی و عرضه به بازار انجام شود.

رئیس انجمن زنبورداران و تولیدکنندگان عسل ایران گفت: اگر بخواهیم از ظرفیت این محصول در راستای ایجاد اشتغال و پویایی اقتصاد استفاده کنیم باید در حوزه تولید، فرآوری و بسته‌بندی عسل اقدامات لازم و اساسی انجام گیرد.

بیگناه بیان کرد: معرفی خواص و فواید عسل به همگان نیز امری قابل‌توجه و ضروری است، چراکه کیفیت عسل سبلان آن‌طور که باید معرفی نشده و نیاز است در این زمینه برنامه‌ریزی‌های لازم و اساسی انجام داده شود تا بتوانیم از این طریق عرضه عسل تولیدی به بازار را افزایش دهیم.

رئیس انجمن ملی عسل ایران با اشاره به ظرفیت بالقوه در نقاط مختلف کشور در تولید عسل، گفت: دولت باید از حوزه‌های مختلف زنبورداری و تولید عسل کشور حمایت کند تا شاهد رشد و رونق بیش‌ازپیش این حرفه باشیم.

او بیان کرد: امروزه شاهد افزایش صادرات این محصول به کشورهای همسایه بوده و انتظار این است که دولت در افزایش صادرات عسل به کشورهای دیگر نیز اهتمام ویژه داشته باشد چراکه که صادرات عسل می‌تواند ارزآوری مضاعف و اشتغال‌زایی و کاهش بیکاری در کشور را رقم بزند.

ضرورت حمایت دولت از این صنعت

عیسی شاهی زارع، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اردبیل هم بر حمایت دولت از زنبورداران و ایجاد صنایع تبدیلی و بسته‌بندی این محصول در استان اردبیل تأکید کرد.

وی افزود: عسل سبلان به لحاظ کیفی مشتریان خاص خود را دارد اما باید تلاش شود سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی در شکوفا کردن این صنعت در اردبیل گسترش یابد.

در این حال به گفته کارشناسان نبود استانداردهای لازم در تولید، نبود نظارت بر عسل‌های بی‌نام‌ونشان، نبود نظارت بر قیمت، خام فروشی عسل سبلان، نبود داروی استاندار برای جلوگیری از تلفات زنبورعسل، نبود ترغیب و تشویق زنبورداران در تولید بیشتر و اشتغال‌زایی، عدم تخصیص اعتبارات و تسهیلات کم‌بهره به زنبورداران، مشکلات تأمین اجتماعی زنبورداران، نبود کارخانه‌های فرآوری و بسته‌بندی عسل، نبود سرمایه در گردش، نبود آزمایشگاه تشخیص بیماری‌ها و آفات زنبورعسل، نبود کارخانه‌های کندو سازی استاندارد و پیشرفته، نبود برنامه‌ریزی برای تولید عسل باکیفیت، اصلاح نشدن ساختار کندوهای کهنه موجود با کندوهای استاندارد و پیشرفته و جایگزین نکردن ملکه‌های اصلاح‌شده و جوان ازجمله تنگناهای تولید عسل سبلان و در کل بخش زنبورداری در استان اردبیل به شمار می‌رود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد