hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > اخبار ویژه > سمنان| زمین بی قرار در دشت شقایق‌ها

سمنان| زمین بی قرار در دشت شقایق‌ها

اگرچه روستای حسین‌آباد کالپوش با جمعیت تقریبی چهار هزار نفر که به دیار دشت‌های شقایق شهره است، اواخر زمستان ۹۷ دچار لرزش‌های متوالی و رانش زمین شد و خسارت میلیاردی به منطقه وارد شد اما اخبار آن تحت تأثیر سیل بهار 98 قرار گرفت و کمتر به آن پرداخته شد اما حالا مسئولین می‌گویند تدابیری برای جبران خسارت‌های مردم اندیشیده شده است.

به گزارش ایرنا،استاندار سمنان گفت: اکنون ۲۲۰ خانه به دلیل رانش زمین در حسین‌آباد تخلیه‌شده و باید تلاش شود تمامی واحدهای مسکونی در این منطقه تخلیه شود. علیرضا آشناگر با تأکید بر انتقال روستای حسین‌آباد کالپوش به منطقه دیگر، ادامه داد: زمین شناسان در حال بررسی منطقه مناسب برای انتقال روستا هستند و پس از تأیید زمین شناسان در کمتر از ۱۰ روز دیگر، کار طراحی و ساخت واحدهای مسکونی شروع می‌شود. او با بیان اینکه به واحدهای مسکونی خسارت‌دیده در کالپوش میامی به دلیل رانش زمین ۳۰ میلیون ریال برای اجازه خانه به مدت ۶ ماه پرداخت می‌شود و در صورت نیاز تمدید خواهد شد، تصریح کرد: معلمان خسارت‌دیده در منطقه کالپوش میامی نیز مدنظر مسئولان قرار می‌گیرد.

مردم در کنار مصیبت‌زدگان کالپوش هستند

رئیس مجمع خیران مدرسه‌ساز استان سمنان گفت: خیران نیک‌اندیش استان در حد توان در کنار مردم مصیبت‌زده روستای حسین‌آباد کالپوش برای کاهش درد و مشکلاتشان هستند. علی‌اصغر جمعه‌ای افزود: اقدام‌های دولت در روزهای اخیر به اهالی روستای حسین‌آباد کالپوش شهرستان میامی استان سمنان که به دلیل رانش زمین خانه‌هایشان را از دست دادند مطلوب و چشمگیر بوده است. او خاطرنشان کرد: بعد از مشخص شدن زمین برای ساخت دوباره واحدهای مسکونی در اطراف روستای حسین‌آباد، خیران مدرسه‌ساز در صورت نیاز به کمک دولت برای ساخت مجتمع آموزشی می‌شتابند. مدیرکل بنیاد مسکن استان سمنان نیز گفت: برای ساخت خانه در حسین‌آباد کالپوش چهار گزینه به‌منظور جانمایی روستا به سازمان زمین‌شناسی ارائه‌شده که درنهایت یک نقطه انتخاب و روستای جدید در این منطقه ایجاد می‌شود. علیرضا فلاحی ادامه داد: به‌محض تعیین مکان جدید احداث روستای حسین‌آباد، عملیات ساخت‌وساز با سرعت شروع خواهد شد. او اضافه کرد: با شروع ساخت‌وساز در کالپوش از ظرفیت خیرین نیز استفاده می‌شود.

تلاش مسئولان برای حل مشکلات حسین‌آباد

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه سمنان گفت: افزایش همراهی و همکاری مردم و مسئولان برای کاهش درد مردم مصیبت‌دیده روستای حسین‌آباد کالپوش انجام امور در منطقه را با سرعت بیشتری همراه می‌کند. سید محمد شاهچراغی افزود: مسئولان با تلاش مضاعف علاوه بر جبران خسارت‌های رانش زمین با همدلی و عزم جدی، مردم مصیبت‌دیده حسین‌آباد کالپوش را تنها نگذارند. او ادامه داد: خدمات‌رسانی و اقدام‌ مسئولان در روستای حسین‌آباد کالپوش بر اساس گزارش‌های رسیده تاکنون مطلوب بوده و این روند باید برای ساخت دوباره خانه برای اهالی این منطقه مستمر باشد. او خاطرنشان کرد: برای رفع مشکلات مردم این منطقه مردم و مسئولان باید با یکدیگر همدل باشند و مدیران با تلاش بیشتر و مردم با صبر و توکل بر خدا برای بازگشت آرامش در حسین‌آباد کالپوش اقدام کنند.

ساخت مجتمع آموزشی در کالپوش نیازمند اعتبار

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سمنان گفت: ساخت مجتمع آموزشی برای رفع نیاز تحصیلی دانش آموزان منطقه کالپوش شهرستان میامی به ۲۲۰ میلیارد ریال نیازمند است. سعید هژبری افزود: تأمین اعتبار ساخت مجتمع آموزشی در منطقه خسارت‌دیده از رانش زمین کالپوش در شهرستان میامی نیازمند کمک خیران است. به گفته او، در صورت تأمین و تخصیص اعتبار از محل اعتبارهای ملی و استانی و استفاده از ظرفیت خیران، مجتمع آموزشی در منطقه کالپوش میامی تا ۲ سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. هژبری با اشاره به اینکه ساخت مجتمع آموزشی در منطقه کالپوش شهرستان میامی به ۱۴ هزار مترمربع زمین نیاز دارد، افزود: ساخت این مجتمع به دلیل شرایط آب و هوایی و دوردست بودن با محدودیت‌هایی مواجه است و تسریع در ساخت نیازمند کمک و هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی مرتبط است. او تصریح کرد: در پی رانش زمین در روزهای گذشته در منطقه کالپوش شهرستان میامی و تصمیم شورای مدیریت بحران مبنی بر جابه‌جایی روستای حسین‌آباد در منطقه کالپوش، ۲ مدرسه ۶ کلاسه، یک مدرسه ۱۲ کلاسه، یک خوابگاه ۳۶۰ نفری و یک هنرستان ۶ کلاسه نیاز است و ایجاد یک مجتمع آموزشی استاندارد همه این نیازها را رفع می‌کند.

خانه‌های ۱۵ معلم در حسین‌آباد کالپوش تخریب شد

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان سمنان گفت: رانش زمین خانه‌های ۱۵ معلم در روستای حسین‌آباد کالپوش در شهرستان میامی را تخریب کرد. محمد دستورانی افزود: رانش زمین درمجموع به خانه‌های ۳۵ معلم در حسین‌آباد کالپوش خسارت زد.او خاطرنشان کرد: اکنون ۱۰ خانه معلمان استان در کالپوش به دلیل رانش زمین خسارت دید و خسارت به خانه‌های ۱۰ معلم دیگر در منطقه به دلیل آنکه در شعاع وقوع رانش قرار دارد، محتمل است. مدیرکل آموزش‌وپرورش استان سمنان ادامه داد: رایزنی‌هایی با وزارت آموزش‌وپرورش برای اعطای تسهیلات به معلمانی که خانه‌هایشان در میامی با رانش زمین تخریب شد، در دست اقدام است که به‌زودی جواب قطعی این نامه‌نگاری‌ها به اداره کل ارائه می‌شود. دستورانی اضافه کرد: معلمانی که در سیل اخیر در برخی از استان‌های کشور خانه‌های خود را از دست دادند از سوی وزارت آموزش‌وپرورش تسهیلات دریافت می‌کنند که امیدواریم معلمان حسین‌آباد هم مشمول دریافت باشند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد