hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > اخبار ویژه > در جست وجوی یک مشت دلار

در جست وجوی یک مشت دلار

این فوتبال سردرگم و پر از هیاهو. فوتبالی که باید پدیدآورنده هیجان باشد، بر محور اضطراب و دلنگرانی هواداران پرشمارش روزگار می‌گذراند. واقعیت این است که فوتبال ایران اسیر نابسامانی و سوء‌مدیریت‌هایی است که زیبایی‌های داخل مستطیل سبز را هم نشانه گرفته و تحت‌الشعاع قرار داده است. کافی است همین دیروز (19خرداد 98) را مشتی نشانه خروار بدانیم؛ تجمع اعتراضی هواداران یکی از دو باشگاه بزرگ مقابل وزارت ورزش و نشست خبری دو مسئول که باید با ذره‌بین دنبال جملات امیدبخش در لابه‌لای صحبت‌های آنها گشت.
پرسپولیس با مربی‌ای به نام برانکو به موفقیت‌هایی چشمگیر در سال‌های اخیر دست یافته. سه قهرمانی متوالی در لیگ برتر و حضور در فینال لیگ قهرمانان آسیا. در فصل تازه به اتمام رسیده هم سرخپوشان تحت هدایت این مرد کروات دبل کردند و در شرایط طبیعی و منطبق با فوتبال جهان، تمدید قرارداد و ادامه همکاری با چنین مربی موفقی باید حداقل اتفاق باشد. این درحالی است که بلافاصله پس از کسب موفقیت، دلنگرانی جانشین جشن برای هواداران میلیونی این تیم شده است. آنها نگران ادامه همکاری با برانکو هستند. دیروز عده‌ای از هواداران معترض پرسپولیس مقابل وزارت ورزش و ساختمان باشگاه حاضر شدند و در اعتراض به احتمال جدایی برانکو و مدیریت ایرج عرب به شعار دادن پرداختند. هواداران دیگر تیم بزرگ پایتخت یعنی استقلال هم حال و روز بهتری ندارند و از بلاتکلیفی رنج می‌برند و نگران وضعیت تیم‌شان در فصل آتی هستند.
بدهی یک میلیون یورویی به برانکو
ایرج عرب، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس دیروز نشست خبری‌ با اهالی رسانه برگزار کرد و مسائل مالی- اقتصادی بخش مهمی از صحبت‌های او بود. عرب در بخشی از صحبت‌هایش گفت: «هیچگاه باشگاه پرسپولیس را در شرایط صفر به هیچ مدیری تحویل نداده‌اند.» شاید بتوان این نکته را کلیدی بر دردسرهای متوالی این باشگاه دانست. اینکه هر مدیری سر کار آمده، تنها به شرایط باشگاه در زمان مدیریت خودش بسنده کرده و هیچ راهکار طولانی مدت و زیربنایی‌ای برای حل مشکلات نداشته است. البته که تحریم‌های ظالمانه و نوسانات ارز، تمام بخش‌ها را تحت تأثیر قرار داده است. مدیرعامل باشگاه پرسپولیس اظهار داشت: «در حال حاضر مربیان خارجی و داخلی ما بدون آپشن رقمی حدود 60 میلیارد تومان قرارداد دارند و این در حالی است که اگر کل دریافتی‌های ما از اسپانسر تأمین شود، حدود 62 میلیارد درآمد خواهیم داشت و دیگر پولی نمی‌ماند که بخواهیم بابت مالیات، هتل و هزینه‌های جاری بدهیم. با بررسی هزینه‌ها ، ما باید در سال حدود 110 میلیارد تومان هزینه کنیم. درآمدهای یک باشگاه به جز تبلیغات از حق پخش تلویزیونی و تبلیغات محیطی است که ما از هر دو محروم هستیم. رقم دریافتی با هزینه‌ها نمی‌خواند و مدیران پرسپولیس همواره وارث بدهی مدیران قبل بودند هرچند که بخصوص در زمان مدیریت قبلی بخش زیادی از بدهی‌ها پرداخت شد اما طلبکاران می‌آیند و ما بدهی نهفته داریم.» ایرج عرب به مهم‌ترین دغدغه این روزهای هواداران هم اشاره کرد: «قراردادی که با آقای برانکو بسته شده است الان حدود 24 میلیارد تومان است. ما حدود 500 هزار یورو را پرداخت کرده‌ایم و بقیه آن مانده است که همه مطالباتش پرداخت خواهد شد. این مبلغ زمانی 8 میلیارد تومان بود اما امروز به دلیل نوسانات ارزی سه برابر شده و درخصوص درآمدهای باشگاه هیچ تغییری ایجاد نشده است. اما علی‌رغم همه این مشکلات آنچه در جلسه هیأت مدیره عنوان شد اول آقای برانکو دوم آقای برانکو و آخر هم آقای برانکو بود که قطعاً باید مطالباتش پرداخت شود. 4-3 پلن در نظر گرفته شد که در چند روز  آینده همه آنها بررسی خواهد شد. کل قرارداد و مطالبات برانکو با تمام آپشن‌هایش 1.5 میلیون یورو است و هرچه تاکنون پرداخت شده مربوط به فصل قبل برانکو است و فقط همین 500 هزار یورو مربوط به این فصل است که مابقی قراردادش که مانده است باید پرداخت شود.» براساس این اعداد و ارقام، چیزی حدود یک میلیون یورو از قرارداد برانکو مانده که باید پرداخت شود. سال‌هاست صحبت از خصوصی‌سازی سرخابی‌ها می‌شود و در نهایت اتفاقی نمی‌افتد. اداره باشگاه به شکل دولتی، موضوعی است که مخالفان زیادی دارد و عرب هم می‌گوید که با ادامه این شرایط، اتفاق مهم و خاصی نمی‌افتد: «وقتی ساختار دولتی است، نمی‌شود به دنبال درآمدزایی رفت. الان پرسپولیس از 30 درصد ظرفیت‌هایش برای درآمدزایی استفاده می‌کند و از 70 درصد پتانسیل آن استفاده نمی‌شود چون ما یک باشگاه دولتی هستیم. از یک طرف ما حرفه‌ای هستیم و از طرف دیگر دولتی و هنوز خیلی‌ها باور دارند که ما از بودجه دولتی استفاده می‌کنیم اما ما یک ریال هم بودجه دولتی نداریم و هرچه درآمد داریم از طریق اسپانسری است. ما با ترس به سراغ اسپانسر می‌رویم و برای هر اسپانسری که کار را توضیح می‌دهیم باید به دولتی بودن باشگاه فکر کنیم. گرداندن باشگاه دولتی ممکن نیست و حتی به وزیر ورزش گفتم که ادامه کار در باشگاه دولتی امکان‌پذیر نیست اما او گفت که تلاش می‌کند تیم خصوصی شود.»
تاج هشدار داد و انتقاد کرد، شفاف‌سازی نکرد
رئیس فدراسیون فوتبال هم دیروز نشست خبری داشت. مهدی تاج که عالی‌ترین مسئول فوتبال محسوب می‌شود، بابت اتفاقات فینال جام حذفی اظهار تأسف و عذرخواهی کرد. او با تأکید بر اینکه می‌خواهد برخی از واقعیت‌ها  را که به وجود آمده و در آینده هم ممکن است به وجود بیاید  شرح بدهد، به مسائلی اشاره کرد که زنگ خطر را بلندتر به صدا درآورد. اما نکته حائز اهمیت اینجاست که مهدی تاج اشاره‌ای به ابهامات مالی که در ماه‌های گذشته بارها تکرار شده و رسانه‌ها در قالب سؤال خواستار پاسخگویی درخصوص آن بوده‌اند، نداشت. مواردی چون اسپانسری شرکت فناپ، شرکت برهان مبین و ۶۵ درصد سهم بلیت فروشی و البته پاداش 16 میلیون دلاری فیفا بابت دو صعود متوالی به جام جهانی.
با تمام این اوصاف، صحبت‌های رئیس فدراسیون دورنمای چندان روشنی پیش روی فوتبال قرار نمی‌دهد. مواردی که باید جدی گرفت و به آن پرداخت. مسائلی که بهتر است مهدی تاج به جای پنهان کاری، درباره آنها شفاف سازی کند. مهدی تاج در بخشی از صحبت‌هایش با اشاره به اتفاقات فینال جام حذفی و اعلام اعداد و ارقامی درخصوص بلیت فروشی و استقبال غیرقابل پیش‌بینی هواداران، گفت: «فدراسیون فوتبال تا بحث بلیت‌فروشی به شیوه استاندارد انجام نشود کاری نمی‌تواند بکند. ما باید بدانیم چند نفر به ورزشگاه می‌آیند و آنها نیز باید سر ساعت بیایند. در دنیا این مدل، مدل موفقی است و ما با استفاده از این می‌توانیم بگوییم مثلاً 30 هزار نفر می‌آید. وقتی جوان‌ها بدانند که بدون بلیت الکترونیکی نمی‌توانند وارد ورزشگاه شوند، دیگر مقابل در ورزشگاه تجمع نمی‌کنند که نیروی انتظامی هم مجبور شود آنها را راه دهند. اگر این اتفاق نیفتد ادامه لیگ در فصل آینده مصلحت نیست. وظیفه فدراسیون فوتبال این نیست که برود ورزشگاه بسازد. باشگاه‌های ما هم نمی‌توانند این کار را انجام دهند چون درآمد کافی برای این موضوع ندارند. درآمد آنها مربوط به حقوق فوتبال است و در رأس حقوق فوتبال مسأله پخش تلویزیونی است که پرداخت نمی‌شود.»
مهدی تاج تأکید کرد که جلساتی با اینفانتینو و خانم فاطیما که مسئول مالی فیفا است داشته  و او گفته که فدراسیون فوتبال ایران 5، 6 میلیون دلار طلبکار است. تاج در پاسخ به این سؤال که تکلیف پول‌های بلوکه شده فوتبال ایران چه می‌شود، گفت: «هم فدراسیون فوتبال، هم باشگاه‌های پرسپولیس، استقلال و پدیده در فیفا مطالباتی دارند که حتی یک سنت آن را هم دریافت نکرده‌اند. انتظار ما از دولت این است که راهکاری ارائه کند و این پول‌ها را به ما پرداخت کند و سپس در ادامه این پول‌ها را از طریق حواله‌هایی که به دولت می‌دهیم از جاهای دیگر دریافت کند. به هر حال دولت مطالباتی دارد که می‌تواند مطالبات فدراسیون فوتبال را هم از آنها بگیرد.» ماجرای تأمین و پرداخت ارز به بازیکنان و مربیان خارجی هم که یکی از دغدغه‌های فعلی فوتبال‌مان است. تاج از پرداخت نشدن قسط اول ویلموتس خبر داد: «برای پرداخت قسط اول ویلموتس دچار مشکل هستیم ولی این مربی نسبت به سرمربی قبلی ایران آرام‌تر است و تا الان اعتراضی نکرده است. ما هم به دنبال راهکار هستیم تا قسط اول او را پرداخت کنیم. از 900 هزار دلار طلب کی‌روش 3 قسط 150 هزار دلاری، 300 هزار دلاری و 200 هزار دلاری پرداخت شده است و فقط قسط آخر آن مانده و فکر می‌کنم آن هم پرداخت شده و اگر هم پرداخت نشده باشد جای نگرانی نیست، AFC آن را می‌دهد. توصیه فدراسیون فوتبال هم به باشگاه‌ها این است که اگر بازیکن خارجی می‌آورند بسیار خوب و باکیفیت باشد وگرنه مطمئن باشید برای پرداخت مطالبات بازیکنان خارجی از نظر بانکی دچار مشکل خواهیم شد.» رئیس فدراسیون فوتبال در بخش دیگری از صحبت‌هایش، اعلام کرد که چه برنامه‌ای برای جلوگیری از تنش در ورزشگاه‌ها دارد: «امسال دو اتفاق مهم در لیگ می‌افتد یک قوانین اخلاقی و دوم قوانین انضباطی است که قبل از شروع لیگ به باشگاه‌ها ابلاغ می‌شود. امسال بسیاری از بازی‌ها بدون تماشاگر برگزار می‌شود اگر اتفاقی رخ بدهد. اگر توهینی به صورت دسته‌جمعی صورت بگیرد تماشاگران محروم خواهند شد و بازی‌ها بدون تماشاگر برگزار می‌شود.» رئیس فدراسیون فوتبال تنها در موضع هشدار و اخطار و بازگو کردن مشکلات نبود و انتقاداتی هم داشت. تاج ضمن انتقاد از قاضی‌زاده‌ هاشمی، نماینده مجلس گفت: «این شخص در مورد هر اتفاقی واکنش نشان می‌دهد، مثلاً در مورد ورزشگاه اهواز صحبت‌هایی انجام داده که بدون اطلاعات است. اگر شخصی مثل دادکان که چند سال در فدراسیون کار کرده یا امثال آقای مصطفوی حرف بزنند من موظف هستم جواب بدهم ولی دادکان و مصطفوی سالی دو بار مصاحبه می‌کنند اما قاضی‌زاده‌هاشمی هفته‌ای 5 بار مصاحبه می‌کند که اگر شرایط این گونه پیش برود او در مورد ارنج و گلر تیم ملی هم نظر می‌دهد. مجلس و نمایندگانش نباید چنین مباحثی داشته باشند. حداقل موضوع این است که نماینده مجلس باید بداند که چه مسائلی به سازمان لیگ ربط دارد یا ندارد.»
اطمینان تاج به مجیدی
خبرنگاری در خصوص فرهاد مجیدی  در تیم ملی  امید سؤال کرد و تاج هم پاسخ داد:«قبول دارم در مورد مجیدی و حضور او ریسک بزرگی صورت می‌گیرد ولی او تمام مدارک مربی‌گری پیشرفته را دارد. از مجیدی سؤال کردم که چند سال داری و او گفت 42 سال، مجیدی سنش به بازیکنان تیم امید نزدیک است و مطمئن هستم جواب می‌دهد.»
 VAR باید اتفاق بیفتد
رئیس فدراسیون فوتبال در خصوص استفاده از سیستم کمک داور ویدیویی در فصل آینده مسابقات لیگ برتر گفت:«باید هر ورزشگاه ما در حدود 60 هزار یورو برای خریداری این سیستم هزینه کند و الزاماً باید این اتفاق بیفتد. یعنی همه باشگاه‌ها باید 60 هزار یورو بدهند و این سیستم نصب شود.»
مذاکره با شوکر برای بازی دوستانه با کرواسی
رئیس فدراسیون فوتبال در خصوص بازی های تدارکاتی گفت: «ما تفاهمنامه‌ای را با چین امضا کرده و قرار شده در تورنمنت‌های این کشور شرکت کنیم و آنها هم همین کار را بکنند. شاید آنها در طول یک سال 20 تورنمنت داشته باشند ولی ما فقط یک تورنمنت برگزار کنیم. با داوور شوکر رئیس فدراسیون فوتبال کرواسی صحبت کردم و او به دنبال این است که خودش را به فوتبال ایران نزدیک کند ضمن آنکه ممکن است بازی‌های دوستانه‌ای هم با کشور آنها داشته باشیم.»
یک ایرانی دیگر در کادر تیم ملی
یک ایرانی دیگر به کادرفنی تیم ملی اضافه می شود. تاج اعلام کرد:« ما قصد داریم یک ایرانی دیگر را به کمک‌های ویلموتس اضافه کنیم. 10، 11 کمک مربی خارجی را به 2 نفر کمک کاهش دادیم و قرار است به عنوان روزمزد به 3 نفر افزایش پیدا کند.»
بلیت فروشی ورزشگاه اهواز چگونه بود؟
اینکه چطور این همه تماشاگر در فینال جام حذفی وارد ورزشگاه شده‌اند موضوعی است که تاج توضیح داد:«استادیوم شهدای فولاد اهواز 30 هزار و 500 نفر گنجایش دارد که در بازی فینال 20 هزار و 500 بلیت فروخته شده. از این تعداد بلیت 400 قطعه به فدراسیون فوتبال، 400 قطعه به اداره کل ورزش و جوانان، 200 قطعه به باشگاه فولاد داده شده. 1341 قطعه بلیت هم به صورت VIP در اختیار تماشاگران قرار گرفت. مخلص کلام را به شما بگویم نیروی انتظامی می‌گوید در هر ورزشگاهی که جمعیت زیاد باشد، حتی اگر تماشاگران پشت در بمانند و بلیت نداشته باشند نمی‌توانیم آنها را به داخل استادیوم راه ندهیم و مجبوریم درها را باز کنیم تا آنها به داخل ورزشگاه بروند.»
فقط علی علیپور پیشنهاد دارد
عرب درخصوص بحث نقل و انتقالات باشگاه پرسپولیس گفت: «اسامی حاضر در لیست برانکو زیاد نیست و کمیته‌ای برای نقل و انتقالات تشکیل داده‌ایم که آنها بررسی می‌کنند. (علی رغبتی عضو هیأت مدیره این باشگاه مسئول نقل و انتقالات پرسپولیس شده است.) تنها کسی که تاکنون مراجعه کرده علی علیپور است که از دو کشور پیشنهاد دارد که ما در حال بررسی هستیم و برای هیچ بازیکن دیگری پیشنهاد به صورت رسمی یا غیررسمی نداشتیم که بخواهیم به آنها فکر بکنیم.»
خارجی‌های پرسپولیس می‌مانند؟
چند روز پیش ماریو بودیمیر تهدید به شکایت از پرسپولیس به فیفا کرد و وضعیت بشار رسن هم در هاله ای از ابهام است. مدیرعامل باشگاه پرسپولیس در خصوص وضعیت بازیکنان خارجی و اینکه چند بازیکن شرط ماندن در پرسپولیس را حضور برانکومی‌دانند، گفت: «بازیکنان خارجی ما قرارداد دارند و می‌مانند اما این شرطی که می‌گویید را نشنیده‌ام. درباره پرداخت بازیکنان خارجی باید بگویم که توافقاتی در این باره صورت گرفته. درباره رسن هم بحث رقم با او و مدیر برنامه‌هایش داشتیم و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.»
پاداش پرسپولیس در آسیا چگونه خرج شد؟
عرب درخصوص پاداش نایب قهرمانی پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا چنین توضیح داد:«پاداش آسیایی دو میلیون دلار بود که AFC صد هزار دلار آن را به عنوان خیریه، 180 هزار دلار برای برگزاری مسابقات  و 75 هزار دلار هم بابت تخلفات و جرائم تماشاگران از حساب‌مان کم کرد. واریز مبلغ به حساب باشگاه حدود 19 میلیارد تومان بود که حدود 8 میلیارد براساس مصوبه هیات مدیره قبلی به بازیکنان و کادر فنی توزیع شد. حدود 7 میلیارد تومان به عنوان قسط به بازیکنان پرداخت شد. حدود یک میلیارد تومان بابت مالیات معوقه کادرفنی خارجی و بدهی مالیاتی که مربوط به دوره‌های قبل بود پرداخت ‌شد. حدود 1/5 میلیارد آن که وجود دارد و سند آن ثبت شده. حدود یک میلیارد هم بابت هزینه‌های جاری تیم هزینه شده.  175 هزار یورو هم بابت مطالبات منشا پرداخت کردیم.»
استعفای عرب رسمی نبود
چند روز پیش بود که خبر رسید ایرج عرب استعفا داده ولی وزیر ورزش آن را قبول نکرده. عرب به این موضوع چنین واکنشی داشت: «استعفای من رسمی نبود چرا که اگر استعفایم رسمی بود الان اینجا نبودم. من به وزیر مشکلات را گفتم و اعلام کردم که باشگاه دولتی شرایط سختی دارد.»
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد