hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > اخبار ویژه > سیستان و بلوچستان| غلظت ذرات معلق در سیستان، 39برابر حد مجاز

سیستان و بلوچستان| غلظت ذرات معلق در سیستان، 39برابر حد مجاز

توفان همراه با گردوخاک میزان غلظت ذرات معلق در هوای شهرستان‌های شمالی استان شامل زابل، هیرمند، زهک، نیمروز و هامون (منطقه سیستان) را به بیش از 39 برابر حد مجاز و افزون بر 10 برابر حالت خطرناک رساند.


کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان حد مجاز و استاندارد ذرات معلق در هوا را 150 میکروگرم بر مترمکعب عنوان کرد و اظهار داشت: غلظت ذرات معلق در هوای منطقه سیستان در این مدت به پنج هزار و 929 میکروگرم بر مترمکعب رسیده است.

مرتضی فرجی ادامه داد: سرعت وزش باد همراه با گردوخاک در این مدت در سیستان به 112 کیلومتر بر ساعت رسید که ضمن کاهش کیفیت هوا دید افقی را در شهرستان‌های زهک و زابل به ترتیب به 100 و 400 متر کاهش داد.

وی افزود: وزش باد شدید همراه با گردوخاک در منطقه سیستان تا پایان هفته تداوم دارد.

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: برای نوار شرقی (میر جاوه تا سراوان) و غربی (شوره گز تا فنوج) نیز در این مدت علاوه بر افزایش غبار، وزش باد و گردوخاک با شدت کمتر پیش‌بینی می‌شود.

گفتنی است استان سیستان و بلوچستان به دلیل بروز خشکسالی 18 ساله و وزش بادهای موسمی 120 روزه در سیستان و مونسون در دریای عمان و سواحل چابهار همواره با بادها و توفان و گردوغبار روبروست که سبب کاهش دید شده و آلودگی هوا را به بیش از 20 برابر حد استاندارد می‌رساند.

خشکی تالاب بین‌المللی هامون در شمال سیستان و بلوچستان و جازموریان در جنوب غرب استان، قطع آب رودخانه هیرمند، کاهش سفره‌های آب زیرزمینی، کمبود نزولات آسمانی، گرمای زیاد و تبخیر بیش‌ازحد نرمال کشور این استان را با مشکلات زیادی درزمینه تأمین آب آشامیدنی و کشاورزی روبه‌رو کرده است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد