hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > یزد| چالش سهم پساب

یزد| چالش سهم پساب

مدیرعامل آب منطقه‌ای یزد با اشاره به اعلام اخطارهایی به صاحبان تخصیص سهم پساب به دلیل عدم استفاده از سهم خود تاکنون که منجر به ایجاد مانداب کنونی در منطقه تصفیه‌خانه یزد شده است، از تصمیم وزارت نیرو برای تزریق پساب تصفیه‌خانه یزد به منابع آب زیرزمینی در قالب یک طرح پایلوت کشوری خبر داد.


محمدمهدی جوادیان زاده میزان ورودی کنونی فاضلاب به تصفیه‌خانه شهر یزد را معادل 250 لیتر در ثانیه یا 8 میلیون مترمکعب در سال خواند و اظهار کرد: البته بخشی از این پساب پس از تصفیه در مصارف مختلفی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

وی دراین‌باره عنوان کرد: تخصیص پساب یزد در سال‌های گذشته به‌طور کامل به بخش‌های گردشگری، منابع طبیعی و تعدادی از صنایع و معادن استان داده‌شده است اما به دلیل عقب ماندن در فرایند پیشرفت فیزیکی بعضی از این طرح‌ها، تاکنون نتوانسته‌اند از پساب سهم خویش استفاده کنند لذا این بخش از پساب باقی‌مانده، به‌صورت ماندآب در محل تصفیه‌خانه به چشم می‌آید.

این مسئول ادامه داد: به‌تازگی در چند نوبت اخطارهایی به صاحبان تخصیص، داده‌شده است تا سهم پساب خود را انتقال داده یا این‌که قرارداد بین آن‌ها فسخ شود.

وی در رابطه با علت تاخیر ایجادشده در تخصیص مجوز استفاده از پساب برای بخش‌های متقاضی نیز بیان کرد: تخصیص‌ها به‌طور کامل در اختیار بخش‌های مختلف گذاشته‌شده است و هم‌اکنون در تلاشیم تا سهم هر بخش توسط آن بخش به مصرف برسد و تعدادی از فعالیت‌های موقت صنعتی یا خدماتی که قادر به رفع نیاز خویش با پساب نیستند، از این محل تأمین خواهند شد.

جوادیان زاده با اشاره به مجاورت دریاچه فاضلاب با کمپ‌های کویر نوردی و تأثیرات سویی که به لحاظ اجتماعی و فرهنگی در اذهان گردشگران داخلی و خارجی نسبت به یزد کم‌ آب برجای می‌گذارد، گفت: در سال گذشته طرحی تهیه‌شده که هم‌اکنون توسط مشاور در مراحل نهایی مطالعه قرار دارد و بر اساس این طرح بخشی از پساب با تصفیه تکمیلی و گندزدایی به‌صورت تغذیه مصنوعی در داخل منابع آب زیرزمینی تزریق خواهد شد تا از این طریق بخشی از افت منابع آب زیرزمینی جبران شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد