hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > خراسان رضوی| معضل کمبود پارکینگ در مشهد

خراسان رضوی| معضل کمبود پارکینگ در مشهد

کمتر کسی است که به شهر مقدس مشهد سفرکرده باشد و با معضل کمبود جای پارک خودرو به‌ویژه در اطراف حرم رضوی برخورد نکرده باشد.

 به گزارش مهر، ورود روزانه ۳۰۰ خودرو جدید به مشهد و عدم ساخت پارکینگ متناسب با نیاز شهروندان باعث شده تا مشکل توقف در برخی خیابان‌های مشهد خصوصا اطراف حرم رضوی به دغدغه بسیاری از شهروندان تبدیل شود. افزایش روزافزون ورود خودروهای شخصی به کلان‌شهرها و عدم خارج شدن خودروهای فرسوده از چرخه حمل‌ونقل باعث ایجاد مشکلات عدیده ازجمله ترافیک و راه‌بندان‌های طولانی و نبود فضای پارکینگی در کلان‌شهرها شده است. موضوعی که باعث شده تا طرح‌های مختلفی ازجمله ایجاد محدوده‌های ترافیکی و سیاست‌های تشویقی برای ساخت پارکینگ‌های طبقاتی در شهرها اجرایی شود تا بخشی از مشکلات کاسته شود اما همچنان در مرکز شهرها مشکلات پابرجا بوده و کارشناسان تنها راه برون‌رفت از آن را استفاده از خودروهای عمومی می‌دانند. در این میان مشکل کمبود فضای پارکینگی در مشهد خصوصا در بافت مرکزی و اطراف حرم مطهر رضوی از مشکلات همیشگی پایتخت معنوی کشور بوده و انتقادهای زائران و مجاوران را در بی‌توجهی به ایجاد فضای پارک توسط مدیران شهری به دنبال داشته است. از سوی دیگر مدیران شهری همواره تأکید داشته‌اند مردم و زائران باید برای ورود به مرکز شهر از خودروهای عمومی استفاده کنند زیرا هرچقدر هم پارکینگ در این محدوده ساخته شود بازهم پاسخگوی نیازها نبوده و مردم تشویق به حضور بیشتر در این منطقه با خودرو شخصی می‌شوند.

ساخت پارکینگ در مناطق پر متقاضی

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد نیز گفت: مشکل ما این است که در زمان طراحی خیابان‌های مشهد ازجمله احمدآباد به موضوع ساخت پارکینگ توجه نشده و حالا با افزایش روزافزون خودروهای شخصی در این مناطق با مشکل کمبود فضای پارکینگی مواجه هستیم. مجتبی بهاروند تصریح کرد: نکته قبل توجه دیگر به موضوعات فرهنگی بازمی‌گردد زیرا ما عادت کرده‌ایم تا نزدیک‌ترین محل به مقصد با خودرو شخصی سفرکرده و در همان مکان نیز امکان توقف داشته باشیم که در هیچ کجای دنیا این‌گونه نیست. او تأکید کرد: مردم باید سفر خود را مدیریت کرده و برای حضور در برخی مناطق شهر ازجمله بافت مرکزی مشهد از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند تا در وقت و هزینه‌های خود نیز صرفه‌جویی کنند. عضو شورای اسلامی شهر مشهد ادامه دارد: روزانه به‌صورت میانگین ۳۰۰ خودرو در مشهد شماره‌گذاری شده و تقریبا هیچ خودرویی قدیمی تا زمانی که از کار نیفتاده باشد نیز از رده خارج نمی‌شود و اگر بخواهیم این روند را ادامه دهیم قطعاً مشکلات پارکینگی مشهد نیز ادامه خواهد داشت. بهاروند در ادامه تأکید کرد: ساخت پارکینگ‌های طبقاتی هزینه زیادی برای شهرداری دارد که بعضا از توان ما خارج است و به همین دلیل باید با مشارکت بخش خصوصی اقدام به ساخت پارکینگ کنیم. او افزود: اما اشکال اینجاست که به دلیل تعرفه پایین پارکینگ‌ها سرمایه‌گذاران نیز تمایلی به حضور در این بخش ندارند و ترجیح می‌دهند در دیگر عرصه‌ها ورود کنند. در کشورهای همسایه برای یک ساعت استفاده از پارکینگ حدود ۳۰ هزار تومان از دارنده وسیله نقلیه دریافت می‌شود که این مبلغ در مشهد حدود ۱, ۰۰۰ تومان است. رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص ساخت پارکینگ‌های طبقاتی در خیابان‌های منتهی به حرم رضوی گفت: در بافت مرکزی مشهد که ترافیک و آلودگی زیاد است اگر پارکینگ ساخته شود موجب افزایش تقاضای سفر به این محدوده شده و مشکلات حل نمی‌شود به همین دلیل نظر ما این است که مردم از حمل‌ونقل عمومی برای سفر به این محدوده استفاده کنند. بهاروند در خصوص ادامه استفاده از پارکینگ‌های چرخ‌وفلکی در مشهد نیز گفت: استفاده از این پارکینگ‌ها با توجه به هزینه‌ای که برای راه‌اندازی آنها شده باید موردمطالعه قرار گیرد زیرا این پارکینگ‌ها هنوز در برخی مناطق متقاضی دارند و در برخی مناطق تقاضایی برای آنها نداریم به همین دلیل با تأمین ایمنی و استاندارهای لازم در برخی نقاط شهر استفاده از آنها ادامه خواهد داشت.

اجرای طرح پارکینگ‌های حاشیه‌ای

در همین رابطه مدیرعامل شرکت ترافیک هوشمند الیت به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های شهرداری مشهد وظیفه مدیریت پارکینگ‌های عمومی این شهر را بر عهده دارد اظهار کرد: طی سال‌های گذشته به‌منظور مدیریت فضای توقف وسایل نقلیه در خیابان‌های پرترافیک مشهد طرح پارکینگ‌های حاشیه‌ای به اجرا درآمده است. محمدمهدی اسدی افزود: در این طرح توقف برای نیم ساعت اول در خیابان‌هایی که طرح پارکینگ‌های حاشیه‌ای در آنها اجرا می‌شود رایگان بوده و پس‌ازآن صاحب هر وسیله نقلیه باید طبق تعرفه مصوب نسبت به پرداخت بهای توقف اقدام کند. او در خصوص نحوه انتخاب خیابان‌هایی که در آنها طرح پارکینگ‌های حاشیه‌ای اجرا می‌شود گفت: انتخاب این خیابان‌ها ارتباطی به الیت ندارد و این معابر توسط شورای ترافیک تعیین‌شده و پس از تأیید در مراجع ذیصلاح و شورای شهر برای اجرا به ما ابلاغ می‌شود. مدیرعامل شرکت ترافیک الیت بیان کرد: تعرفه پارکینگ‌های حاشیه از ابتدای خرداد سال جاری ۲۵ درصد افزایش‌یافته است و برای توقف در نیم ساعت دوم با توجه به درجه‌بندی انجام‌شده در خیابان‌ها مبلغ ۷۵۰، ۶۵۰ و یا ۵۵۰ تومان از صاحبان وسایل نقلیه به‌صورت الکترونیکی اخذ می‌شود. اسدی تأکید کرد: این افزایش تعرفه‌ها برای بازدارندگی بیشتر و کاهش توقف‌های بیش از نیم ساعت در حاشیه خیابان‌های پرترافیک اجراشده زیرا تعرفه‌های قبلی بازدارندگی لازم را نداشت. او در ادامه به ساخت پارکینگ‌های طبقاتی در مشهد اشاره کرد و گفت: در حال حاضر پارکینگ مجد در حال ساخت بوده و به‌زودی شاهد بهره‌برداری از آن خواهیم بود و همچنین پارکینگ پرستار نیز در حال احداث است که امیدواریم بتوانیم این پارکینگ را نیز اوایل سال آینده به بهره‌برداری رسانیم.

پارکینگ‌های چرخ‌وفلکی جمع نمی‌شوند

مدیرعامل شرکت ترافیک هوشمند الیت در خصوص برخی انتقادها از عملکرد پارکینگ‌های چرخ‌وفلکی و ضریب پایین ایمنی آنها با توجه به برخی اتفاقات طی سال‌های گذشته گفت: صحبت‌هایی در خصوص جمع‌آوری این پارکینگ‌ها شده بود اما با توجه به هزینه زیادی که برای راه‌اندازی آنها شده است ترجیح دادیم همچنان مورداستفاده قرار گیرند. اسدی اظهار کرد: به دلیل اینکه تأمین برخی قطعات این نوع پارکینگ‌ها با توجه به شرایط تحریمی امکان‌پذیر نیست در تلاش هستیم با شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی برای تهیه قطعات به توافق برسیم. او افزود: همچنین به‌روزرسانی این پارکینگ‌ها برای افزایش ضریب ایمنی در دستور کار شرکت ترافیک الیت قرارگرفته است.

پارکینگ با هزینه ناچیز

در همین رابطه کارشناس برنامه‌ریزی شهری گفت: کمبود فضای پارک در بعضی از خیابان‌های مشهد به‌شدت احساس می‌شود که لزوم توجه بیش‌ازپیش مدیران شهری را می‌طلبد ولی باید به این نکته هم توجه کرد که در بسیاری از شهرهای دنیا یکی از راه‌هایی که برای کنترل ترافیک مدیران شهری از آن بهره می‌برند هزینه پارکینگ است، به‌طوری‌که هزینه یک ساعت پارک در مناطق مرکزی بسیاری از شهرهای دنیا به‌قدری بالاست که برای شهروندان آن شهر استفاده از خودرو شخصی توجیه اقتصادی نداشته باشد و مردم به استفاده از حمل‌ونقل عمومی تشویق شوند. محمد یاسر جواهری افزود: وقتی در مشهد شهروندان در مرکز شهر با هزینه بسیار ناچیزی فضای پارکینگ در اختیار داشته باشند مطمئناً از حمل‌ونقل عمومی استفاده نخواهند کرد و بالا بردن هزینه پارکینگ یکی از ابزارهای کنترل ترافیک در دنیاست. او تأکید کرد: البته باید سیستم حمل‌ونقل عمومی شهر نیز کارآمد باشد تا توان پاسخگویی به تقاضاهای سفر شهروندان را داشته باشد.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد