hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > آذربایجان غربی > آذربایجان غربی| رونق کشاورزی درراه است

آذربایجان غربی| رونق کشاورزی درراه است

در حال حاضر 13 سد در آذربایجان غربی فعال است که ظرفیت ذخیره آن‌ها به بیش از یک میلیارد و 900 میلیون مترمکعب می‌رسد.

 با راه‌اندازی سدهای کرم آباد و سردشت این میزان به بیش از 2 میلیارد مترمکعب خواهد رسید که ظرفیتی قابل‌توجه در حوزه آب به شمار می‌رود. به گزارش ایرنا، سد کرم آباد که دو روز گذشته در قالب طرح‌های توسعه منابع آب‌وخاک استان‌های مرزی توسط رئیس‌جمهوری در شمالی‌ترین نقطه آذربایجان غربی و در شهرستان پلدشت افتتاح شد، ازجمله طرح‌های طلایی در عرصه اقتصاد مقاومتی کشور و «رونق تولید» در بخش کشاورزی به شمار می‌رود و در مدت کمتر از سه سال و باهمت دولت تدبیر و امید اجرایی شده است.

اهتمام دولت در حل مشکل مناطق محروم

استاندار آذربایجان غربی گفت: سد کرم آباد پلدشت یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های اقتصاد مقاومتی کشور بوده و با تکمیل آن 19 هزار و 250 هکتار از اراضی بایر 2 شهرستان پلدشت و شوط احیا می شود که در راستای توسعه کیفی و کمی کشاورزی شمال استان مؤثر است. محمدمهدی شهریاری افزود: اجرای این طرح نشان‌دهنده اهتمام دولت تدبیر و امید در راستای توسعه مناطق محرومی نظیر شمال آذربایجان غربی است که نمود عینی آن در ساخت این سد و دیگر طرح‌های عمرانی دیده می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی نیز در این خصوص گفت: بدنه این سد از نوع خاکی با هسته رسی بوده و طول تاج آن 2 هزار و ٤٠٠ متر با حجم تنظیمی 3/57 میلیون مترمکعب آب است. کیومرث دانشجو به حقابه ایران از آب رودخانه مرزی ارس اشاره کرد و افزود: احداث این سد مخزنی خارج از بستر، تدبیری برای استفاده بهینه از آب‌های عبوری از کشور است. او بیان کرد: با تدبیر رهبری در خصوص اهمیت ویژه مهار رودخانه‌های مرزی، امکان تخصیص اعتبارات موردنیاز این طرح‌ها از محل صندوق توسعه ملی در 13 استان کشور فراهم شد و اجرای این طرح‌ها در اولویت برنامه‌های دولت تدبیر و امید و وزارت نیرو قرار گرفت. او، احداث سد کرم آباد را یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های اقتصاد مقاومتی کشور برشمرد و اضافه کرد: این طرح با 9 واحد عمرانی، ایستگاه‌های سه‌گانه پمپاژ اصلی آب، ایستگاه‌های پنج‌گانه داخل مزارع و خط انتقال 22 کیلومتری رودخانه ارس تا مخزن سد احداث شد. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی ادامه داد: شبکه پایاب سد مخزنی کرم آباد نیز بیش از 19 هزار و 250 هکتار از اراضی منطقه را تحت پوشش قرار می‌دهد و این حجم از تأسیسات آبی و ایستگاه‌های پمپاژ و پست‌های برق و شبکه‌های وسیع در مدت‌زمان کوتاه سه‌ساله با تلاش‌های شبانه‌روزی عوامل اجرایی محقق شد.

اشتغال‌زایی 15 هزارنفری با افتتاح سد

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو نیز گفت: با افتتاح سد کرم آباد سالانه به میزان 112 میلیون مترمکعب آب سطحی جمع‌آوری و پمپاژ می شود. غلامرضا سلیمانی اظهار داشت: با این میزان جمع‌آوری در سد کرم آباد بیش از 19 هزار و 250 هکتار از اراضی منطقه در پلدشت و شوط از دیم به اراضی آبی تبدیل‌شده است.

او افزود: سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه کشاورزی پایاب سد کرم آباد در حال انجام است که به اشتغال‌زایی 15 هزارنفری منجر می شود.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد