hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > اخبار ویژه > کردستان|از عرش تا فرش

کردستان|از عرش تا فرش

فرش کردستان قدمتی 4000 هزارساله دارد و کمتر کسی است که نام قالی سنه و بیجار به گوشش نخورده باشد؛ باوجوداینکه سال‌های طولانی از تولید فرش در کردستان می‌گذرد اما نقش و نگارهای این هنر در حال کمرنگ شدن است و از هیاهویی که قبلاً در بازار آسف فرش‌فروشان سنندج به چشم می‌خورد، دیگر خبری نیست.


یک فرش‌باف سنندجی می‌گوید: در طول این چند سالی که به این کار مشغول هستم همیشه از درآمدم راضی بودم و با عشق این کار را انجام می‌دهم اما متأسفانه یکی دو سالی می‌شود که وضعیت بازار فرش بد شده است و حق‌الزحمه ما خیلی کم شده است.

فریبا خطاب به مسئولان گفت: از مسئولین تقاضا دارم کارهای لازم را برای حفظ و رونق دوباره بازار فرش‌بافان انجام دهند تا هم افرادی مثل من که در این عرصه فعالیت دارند به کار خود ادامه دهند و هم اشتغال‌زایی بیشتری فراهم شود.

کمبود نقدینگی بلای جان قالی کرمانشاه

رئیس شرکت فرش کردستان در رابطه با جایگاه فرش دستباف در استان کردستان گفت: فرش دستباف کردستان تاریخچه‌ای بالغ‌بر ٤٠٠ سال دارد و با دو سبک سنندج (سنه) و بیجار با طرح‌های اصیل و محلی زبان زد خاص و عام بوده است. وی به مشکلات موجود در حوزه فرش اشاره کرد و افزود: کمبود نقدینگی درزمینهٔ تولید برای تولیدکنندگان وهم درزمینهٔ خرید برای خریداران است و نبود سرمایه در گردش از عمده مشکلاتی است که در حوزه فرش با آن مواجه هستیم.

بهرام احترامی با اشاره به اینکه فرش دستباف از همان نقطه اول شروع بافت به سرمایه نیاز دارد، ادامه داد: اگر تسهیلاتی درزمینهٔ تولید به تولیدکنندگان داده شود قطعاً خیلی از مشکلات نقدینگی آن‌ها مرتفع خواهد شد. احترامی گفت: در حال حاضر چون رقیب‌هایی برای فرش کشور وجود دارد و آن‌ها فرش‌هایشان را با شرایط و تبلیغات بهتری نسبت به فرش ما ارائه می‌کنند، طبیعتاً ما با مشکلات صادراتی مواجه هستیم بنابراین نیاز به تبلیغات بیشتری در این زمینه است و ورود به بازارهای جدید یکی از الزامات برای فرش کشور ما است. وی افزود: نکته دیگری که مطرح است بحث ارزآوری بوده، فرش دستباف از قدیم‌الایام یکی از کالاهای شناخته‌شده در باب صادرات غیرنفتی بوده، اما در حال حاضر این آمار و سهم خیلی کم است.

احترامی بیان کرد: جا دارد از فرش دستباف که یک کالای صادراتی غیرنفتی محسوب می‌شود به‌عنوان یک کالای صد درصد ایرانی حمایت بیشتری شود چراکه در حال حاضر در استان کردستان ظرفیت خالی تولید وجود دارد و بیش از ٩٠ هزار قالیباف فعالیت می‌کنند.

صادرکننده قوی نداریم

معاون امور بازرگانی، توسعه و تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: در استان کردستان صادرکننده قوی در بحث فرش نداریم و فقط کسانی به‌صورت مقطعی در این حوزه ورود پیداکرده‌اند.

بختیار خلیقی اظهار داشت: در بحث فرش دستباف بخش خصوصی ما خیلی قوی نشده است و برای توسعه آن ورود بخش خصوصی و سرمایه کافی از الزامات لازم در این حوزه است.

وی بیان کرد: نبود ارزیاب گمرک ازجمله مشکلاتی بود که استان با آن مواجه بود، درواقع فرش‌های ما ابتدا برای ارزیابی گمرکی به استان‌های دیگر می‌رفت و بعد صادر می‌شد اما ما این آسان‌کاری را انجام داده و ارزیاب گمرک استان را فعال کردیم. وی بیان کرد: حدود 90 درصد تولیدات فرش دستباف کشور باید صادر شود که از این میزان حدود 40 درصد آن به بازار آمریکا صادر می‌شد اما الآن به سبب تحریم‌ها این بازار از بین رفته است، به همین دلیل باید به فکر بازارهای دیگری باشیم. وی خاطرنشان کرد: وقتی ما بازارهای جهانی را از دست دادیم مجبور شدیم به بازارهای داخلی روی بیاوریم اما بخش زیادی از مصرف‌کننده‌های داخلی ما توان اقتصادی ندارند و همچنین تغییر روند ساختار زندگی و مسائل مدگرایی نیز تأثیر بسزایی درروند کاهش تمایلات به فرش دستباف داشته است.

معاون امور بازرگانی، توسعه و تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان تأکید کرد: درست است ما بازارهای جهانی را از دست دادیم اما تاکنون هیچ‌کدام از کشورها نتوانسته‌اند فرشی به کیفیت فرش ایران تولید کنند. وی افزود: ازجمله کارهایی که در حوزه فرش دستباف انجام داده‌ایم، می‌توان به برگزاری کلاس‌های آموزشی در سال 96 و برگزاری کلاس‌های تخصصی ازجمله آموزش طراحان فرش دستباف اشاره کرد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد