hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > اخبار ویژه > زنجان| چشم انتظار بازار جهانی

زنجان| چشم انتظار بازار جهانی

اگرچه به اعتقاد کارشناسان سیر طارم قدرت رقابت در عرصه جهانی را دارد اما کشاورزان این منطقه می گویند قیمت این کالا کم است و تقاضایش هم آنچنان که باید و شاید زیاد نیست.


شاید طارم زنجان را در سطح کشور و دنیا به نام زیتون این منطقه می‌شناسند، اما سیر دیگر محصول پربار این منطقه هم می‌تواند با برنامه ریزی مدون و اصولی صادراتی جای خود را در بازار‌های جهانی تثبیت کند.سیر مورد کشت در شهرستان طارم شامل سیر محلی طارم، سیر صورتی، سیر قرمز، سیر سفید و رقم آذر است که علاوه برمصرف خوراکی به صورت تازه- سیر ترشی یا چاشنی در صنایع غذایی جهت تولید فرآورده‌های غذایی نقش مهمی دارد و همچنین استفاده فراوانی به عنوان یک گیاه دارویی موثر در بیماری‌هایی، چون فشار خون و بیماری‌های قلبی- کاهش کلسترول خون- خواص ضد انگلی و ضد میکروبی و درمان دستگاه گوارش دارد.بازار محصول سیر طارم، استان‌های تهران، گیلان، قزوین، مازندران و کردستان است و علاوه بر آن به برخی کشور‌های عربی، آسیایی و روسیه نیز این محصول صادر می‌شود.با توجه به کیفیت بالای سیر طارم کشور‌های خارجی مشتریان دسترنج کشاورزان طارمی هستند لذا می‌توان با مکانیزه کردن تولید و فرآوری این محصول، ایجاد صنایع تبدیلی، مشاوره‌های فنی در کشت مکانیزه و همچنین با تسهیل امر صادرات و تعیین بازار‌های هدف در عرصه رقابتی این محصول خوش درخشید.

ادامه برداشت سیر از مزارع طارم

مدیر جهاد کشاورزی طارم با اشاره به اینکه کار برداشت سیر از اراضی کشاورزی طارم ادامه دارد، افزود: وسعت زیر کشت این محصول در این شهرستان 2 هزارو 100 هکتار است که پیش بینی می‌شود از این اراضی 80 هزار تن سیر برداشت شود.

 مجتبی اسکندری افزود: هم اکنون 2 هزارو 200 بهره بردار کاربرداشت سیر را درطارم را بر عهده دارند.

 مدیر جهاد کشاورزی طارم گفت: 30 درصد محصول سیر کشور در طارم تولید می‌شود و بخش از این  تولیدات به کشور‌های روسیه، آذربایجان و عراق و استان‌هایی نظیر گیلان و مازندران، تهران، همدان، کردستان و قزوین صادر می‌شود.

وی ادامه داد:سیر صورتی، سیر قرمز، سیر سفید و رقم آذرشهر ارقام اصلی سیر کشت شده طارم است که در این بین سیر صورتی بیشترین رقم تولیدی را به خود اختصاص می‌دهد.اسکندری افزود: سیر طارم در پاییز کشت می‌شود و برداشت و عرضه سیر تازه در استان زنجان تا پایان خرداد ماه ادامه خواهد داشت.

 طارم،قطب سیر صورتی  و قرمز

سرپرست تنظیم بازار جهاد کشاورزی شهرستان طارم با اشاره به اینکه شهرستان طارم قطب تولید سیر صورتی و قرمز در کشور است گفت: امسال سطح زیر کشت این محصول افزایش داشته است.

شهرام شفیعی با بیان اینکه سال گذشته در حدود 2 هزارو و 500 تن محصول سیر از این شهرستان به خارج از کشوربه خصوص کشور روسیه و عراق صادرشده است افزود: اگر نحوه فرآوری و بسته بندی این محصول بیشتر مورد توجه قرار گیرد در این صورت می‌توان بازار‌های اروپایی را نیز هدف قرار داد.

 شفیعی با اشاره به اینکه در حال حاضر فرآوری این محصول در این شهرستان فقط به صورت سنتی انجام می‌شود بر مکانیزه کردن تولید و فرآوری این محصول تاکید کرد.

 وی با بیان اینکه سال پیش سیر کیلویی 2 هزارو 500 تومان خریداری می‌شد گفت:، اما امسال قیمت سیر 1000 تومان کاهش یافته و کیلویی هزارو 500 تومان خریداری می‌شود که امکان کاهش قیمت بیشتر نیز پیش بینی می‌شود.

 سرپرست تنظیم بازار جهاد کشاورزی شهرستان طارم ورود محصول سیر کشور چین با قیمت پایین تربه بازار‌های جهانی را یکی از علت‌های کاهش قیمت سیر طارم عنوان کرد و گفت: افزایش سطح کشت محصول سیرطارم نیز از دیگر دلایل کاهش قیمت این محصول است.

 به گفته شفیعی افزایش سطح زیر کشت در شهرستان مغان اردبیل و همزمانی برداشت این محصول دردو استان از دیگر دلایل این کاهش قیمت است.

 وی با بیان اینکه مهمترین مشکلات سیرکاران طارمی تولید به روش سنتی و نیز نبود واحد‌های فراوری و بسته بندی در این شهرستان است ادامه داد:با توجه به کیفیت عالی سیر طارم با افزایش واحد‌های فرآوری و بسته بندی این محصول می‌توان جایگاه آن را در بازار‌های رقابتی دنیا تثبیت کرد.

مهم‌ترین مشکل سیرکاران شهرستان طارم چیست؟

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان از زنجان عرضه محصول سیرطارم به صورت فله‌ای و دریک بازه زمانی در حجم زیاد را عامل کاهش قیمت این محصول اعلام کرد و گفت: تا زمانی که نتوانیم میزان عرضه و تقاضا را تنظیم و به اندازه مصرف و کشش بازار، محصول را تولید کنیم مشکلات پایین بودن قیمت محصول و کاهش تقاضا را خواهیم داشت.

اکبر کرامتی ادامه داد: افزایش واحد‌های فرآوری و صنایع تبدیلی می‌تواند بازار این محصول را متعادل کند و رشد صادرات این محصول را به همراه داشته باشد.کرامتی ادامه داد:روی آوردن کشاورزان به کشت مکانیزه و گسترش صنایع تبدلی و همچنین سامان‌دهی بازار برای اطمینان کشاورز از فروش محصول و عرضه این محصول به شکل بازار پسند و با بسته بند‌های استاندارد  می‌تواند به رونق این محصول کمک چشمگیری کند. بهاره دادلویی مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان هم در اینباره  گفت: در راستای صادرات مناسب محصول سیر از استان علاوه بر فرآوری این محصول ایجاد واحد‌های بسته بندی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.وی افزود: در استان زنجان تعداد 26 مجوز در رابطه با فرآوری محصول سیر با ظرفیت 16 هزارو 70 تن صادر شده است که شامل دو پروانه بهره برداری با ظرفیت 550 تن و 24 جواز تاسیس با ظرفیت 15 هزارو 520 تن است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد